מנסים להחיות את הרכבת הקלה בת"א: נציגי המדינה קיימו שימוע ל-MTS
נציגי המדינה קיימו היום (ה') שימוע ליזם פרוייקט הרכבת הקלה בתל-אביב, MTS. במהלך השימוע הבהיר החשב הכללי באוצר, שוקי אורן את חשיבות הפרוייקט מבחינת המדינה ואת חשיבות העמידה בלוחות הזמנים. לאור זאת, ביקש החשב הכללי מהזכיין להבהיר האם ביכולתו להגיע לסגירה הפיננסית של הפרוייקט תוך התייחסות ללוחות הזמנים שנקבעו. הבהרות אלו נחוצות לנציגי המדינה בטרם קבלת החלטה לגבי עתידו של הפרוייקט ושל הסכם הזיכיון במתכונתו הנוכחית, לרבות ביטולו.
במהלך הדיון הציגו נציגי MTS את עמדתם לגבי הליך השימוע ומיעטו להתייחס באופן ענייני לסוגיות המהותיות שמונעות את הסגירה הפיננסית. למרות זאת, פנו נציגי הזכיין בבקשה למדינה להקצות 60 ימים נוספים על מנת לסכם את הנושאים המסחריים שיאפשרו את הסגירה הפיננסית בטרם החלטת המדינה לגבי עתיד הסכם הזיכיון.
ממשרד האוצר נמסר כי בימים הקרובים תתקבל החלטה לגבי בקשת הזכיין ועתיד הזכיון.
בפגישה נכחו מטעם המדינה מלבד החשב הכללי, מנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות, סגן החשב הכללי, אבי דור, סגן הממונה על התקציבים, עמית לנג ומנכ"ל נת"ע ישי דותן. מטעם הזכיין נכחו בין היתר, מנכ"ל אפריקה, איזי כהן ומנכ"ל MTS, יוחנן אור. את הזכיין ייצג בשימוע עו"ד דוד תדמור.
נזכיר כי ביום שני השבוע דיווחה אפריקה, המחזיקה ב-20% מהזכויות בחברה, לבורסה כי במהלך החודש הודיעה המדינה ל-MTS כי היא שוקלת לסיים את ההסכם עימה. "המדינה הודיעה ל- MTS, כי היא בוחנת את התכניות בקשר עם פרויקט הרכבת הקלה, ובגדר כך אף שוקלת להביא את הסכם הזיכיון לידי סיום", נכתב בהודעת אפריקה לבורסה.
המדינה מתכוונת להגיע להחלטה בנוגע לעתיד הפרויקט בתוך כשבועיים-שלושה על רקע העיכובים בפרוייקט. עם זאת, ב-MTS טוענים כי אין כל לגיטימיות להליך השימוע ולכן ביקשו מהמדינה לקיים סדרת פגישות בלוחות זמנים קבועים, על מנת להשלים את הסגירה הפיננסית לפרויקט.
החוזה עם MTS נחתם ב-2008, אך עד היום לא הושגה סגירה פיננסית שתאפשר את תחילת העבודות. הנושא התעכב הן בשל המשבר הכלכלי הגלובלי שהקשה על גיוס אשראי הנדרש, והן עקב הטלטלה הפיננסית שפקדה את אפריקה ישראל, המחזיקה 20% ממניות הזכיינית. בעלי המניות האחרים הם החברה הגרמנית סימנס, התאגיד הסיני CCECC והפורטוגלי SDCC. כמו כן חברת אגד שותפה בו.
רק לאחרונה חידשה MTS את ערבויותיה מול המדינה, בסך של כ-120 מיליון שקלים. הערבויות שחודשו עד סוף השנה הם אחד מתנאי המכרז, מהלך שבא להעיד כי החברות השותפות במיזם אינן מוכנות לבטל את הפרויקט.
פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב הוא אחד ממיזמי ה-BOT (בנייה, הפעלה, העברה) שמקדם החשב הכללי. המסלול הראשון (הקו האדום) של הרכבת יחל בתחנה המרכזית בפתח תקווה ויסתיים בדרום בת ים. בדרך תעצור הרכבת בכמה מקומות ברמת גן ובתל אביב, לרבות רחוב ז''בוטינסקי, מרכז עזריאלי, מתחם הקריה ושדרות ירושלים ביפו.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה