"נאנסת? זו אשמתך?" עצומה כנגד קמפיין הרשות למלחמה באלכוהול

בקמפיין הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול נאמר כי "כשאת שותה תיזהרי, הדרך לאלימות ואולי לאונס הבא קצרה מאוד"; בעקבות הקמפיין החלה עצומה ב- Facebook, הטוענת כי הוא "יוצר קיבוע של מיתוס חברתי בעייתי בנוגע לאונס"; דובר הרשות: "אלה הם דברי שטות, הבל וחבל שפרשנות מסוג זה מסיתים את הדיון"
 | 
telegram

בשבועות האחרונים עלה קמפיין של הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול והמשרד לביטחון פנים, אשר יצר עם עלייתו הדים רבים ברשת. ביממה האחרונה (א') מתגבשת קבוצה ברשת החברתית Facebook אשר יוצאת כנגד הקמפיין, בטענה כי הוא יוצר "קיבוע של מיתוס חברתי בעייתי בנוגע לאונס, לפיו נשים אשמות באונס של עצמן כי הן שתו אלכוהול; התלבשו באופן חשוף; התנהגו באופן פרובוקטיבי; התנשקו עם מישהו; רקדו עם מישהו; יצאו בשעות מאוחרות בלילה וכו'".

מטרת הקבוצה שהקימו טל גוטמן ואלירז זר אביב, היא להגיע לכמה שיותר חברים ב-Facebook אשר בעצם הצטרפותם לעצומה מצהירים 'אנחנו לא נותנים לגיטימציה לאונס', דרישת העצומה, "להוריד את הקמפיין המכוער - לכל הפחות לשנות את הכיתוב".

בקמפיין, נראית בחורה עם פנס כחול ואיפור מרוח על פניה, כאשר בכיתוב מתחת לתמונה נכתב, "כשאת שותה, תיזהרי לא לטבוע. מצב של שכרות מוביל לחוסר שליטה ומשם הדרך לאלימות ואולי לאונס הבא, קצרה מאוד. את לא באמת רוצה להצטרף לסטטיסטיקה המכוערת הזאת עם הכוסית הבאה...".

"לא כל אדם שמסתכל על הקמפיין רואה את המשמעות הרחבה שלו"

מקימות העצומה מסבירות את הבעייתיות בקמפיין ואומרות, "נכון, שתייה מופרזת עלולה להוביל לאלימות. אך הנוסח הנ"ל בעייתי למדי מכיוון שלא כל אדם שמסתכל על הקמפיין רואה את המשמעות הרחבה שלו".

לטענתן, מי שנחשף לקמפיין יכול לפרשו בדרך נוספת, "הנה. עובדה. אפילו בקמפיין ממשלתי היה כתוב שאם היא שיכורה, שלא תתפלא שאנסתי אותה..." וזה שורש הבעיה של הקמפיין לטענתן. עוד נטען בעצומה, כי "אין זה משנה אם זה במודע או שלא בכוונה תחילה. המלחמה באלכוהול חשובה למדי ואיננו מבטלות אותה, אך יש לשים לב שניסוחים כגון אלו לא ישיגו את המטרה ההפוכה בדיוק".

בעצומה זו הן מקוות להורדת הקמפיין תחת האמונה כי המסר אינו מתאים, "כולנו מצטרפים להורדת הקמפיין הזה ומסכימים פה אחד- אם האנס רוצה לאנוס- הוא יעשה זאת! בין אם שתית ובין אם לא!!".

בעמוד ה- Facebook של העצומה, קוראת מקימת העצומה, טל גוטמן,"כדי לעורר מחאה מסיבית, רצוי שכמה שיותר אנשים יפנו לגופים העוסקים בדבר ויביעו את מחאתם על הקמפיין. זה רק דקה של כתיבת אי-מייל, דקה שיכולה להפוך לתלונות רבות ולעורר הדים", כותבת גוטמן.

אלירז זר אביב כותבת כי המסר של הרשות אינו ברור לכל, ומסבירה כי "זה ברור לי ולך ולעוד אנשים עם הגיון בריא, אבל את הקמפיין הזה יראו אנשים שונים בכל מיני מצבי התעוררות מינית כאלה ואחרים" לדבריה, "הקבוצה הוקמה כנגד הניסוח וכנגד הצגה של האישה כ'זונה' או כ'כוסית' (במילתם המדויקת, אם כי המוסווית) וכנגד השימוש הציני בדבר שהכי מפחיד את האישה כמעט, כדי לקדם מטרה זו או אחרת, אפילו אם היא נעלית מאד. שינוי הניסוח הוא השלב הראשון", אומרת זר אביב.

דובר הרשות: "אלה הם דברי שטות, הבל וחבל שפרשנות מסוג זה מסיתים את הדיון"

ב'רשות למלחמה בסמים ואלכוהול' מצטערים על המאבק כנגד הקמפיין אשר מסית את הדיון מבעיית השתייה החריפה בקרב צעירים בגילאי 18-26 אשר גורמת לא פעם לאלימות.

על פי נתוני הרשות, 60% מהצעירים (18-26) מדווחים שהם השתכרו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה ובנוסף לכך, מודים הצעירים על פי הסקר, כי רובם שתו לפחות 4-5 משקאות חריפים במוקד זמן אחר (במקום בילוי בו שהו כשעתיים).

"לא כול בחורה שתשתה אלכוהול תאנס, אבל כל מי ששותה באופן מופרז 4-5 כוסות צריכה לקחת בחשבון שהיא עלולה או לאבד שליטה או להתנהל בשפת גוף שעלולה להוביל לאלימות או הטרדה". מסבירים ברשות ומוסיפים, "זה לא שהיא אשמה - זוהי פרשנות של מי שרוצה לפרש זאת כך".

הקמפיין מיועד לצעירים ולצעירות הללו. אלכוהול הוא מחולל אלימות מספר 1 ואנשים שמשתכרים עלולים לנהוג באלימות כלפי הסביבה ופעמים רבות סתם ללא כל סיבה" אומר דובר הרשות.

דובר הרשות מדגיש כי "פעמים רבות נשים אשר שותות יותר מידי שפת הגוף שלהן עלולה להתפרש על ידי הסביבה באופן לא נכון ולהוביל להטרדה ולפגיעה בהן ועל כן הקמפיין". ובכך עוסק הקמפיין, אומר הדובר, "אך מכאן לבוא ולטעון באופן גורף כי הקמפיין מעביר מסר שכל מי ששותה מזמינה אונס אלה הם דברי שטות, הבל וחבל שפרשנות מסוג זה מסיתים את הדיון מהבעיה העיקרית" לדבריו.

דובר הרשות מזמין את מקימות העצומה "להצטרף למהלך החשוב של צמצום השתייה בקרב צעירים במוקדי הבילוי השונים".

יש לציין כי מי שמצטרף לקבוצה, בעצם נותן את הסכמתו לכך שהוא ייכלל בעצומה שתישלח לרשות למלחמה בסמים ואלכוהול כאשר המטרה בסופו של דבר, כאמור, היא להוריד את הקמפיין.

למקימות האתר חשוב לציין כי, "העצומה אינה פונה רק לנשים, ומקדמת בברכה כל מצטרף שהנושא נוגע לליבו, ללא הבדלי מין. להפך, אין חשיבות לשום מאבק פמיניסטי ולכל מהפכה בכלל, אם אינה משיגה שיתוף פעולה מצד המכנה המשותף הרחב ביותר".

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות