האם התקשורת אכן שמאלנית? סקר עדכני ומחקר מקיף בדקו את השאלה המטרידה

סקר שערכה חברת 'שילוב' מראה כי לדעת כמעט 70% מהציבור בישראל התקשורת ב-3 השנים האחרונות נוטה יותר למרכז וימינה; מחקר של ד"ר אבי גור שבחן את אופי הסיקור התקשורתי ב-1994-2004, קובע כי אכן קיימת בתקשורת הטיה לשמאל
 | 
telegram
(1)

פעמים רבות עולה הדיון האם התקשורת היא שמאלנית? יש הטוענים חד משמעית כי היא שמאלנית אך האם זה נכון? בציבור הישראלי נשמעות טענות רבות על הטיה בתקשורת לשמאל. התפיסה היא שההטיה נובעת מן העובדה שמרבית אנשי התקשורת הם בעלי נטייה שמאלנית. לעומת זאת אנשי התקשורת טוענים שהם אובייקטיביים ומקצועיים ואינם נוטים לטובת שום צד במחלוקת הפוליטית. סקר ומחקר העוסקים בנושא, 'האם התקשורת שמאלנית?', מפורסמים היום (ג') - התוצאות מעניינות ומפתיעות, מה שבטוח שזה לא בטוח.

במחקרו של ד"ר אבי גור שבדק את אופי הסיקור של התקשורת הישראלית, נמצא שבתקשורת קיימת הטיה קבועה ועקבית לטובת השמאל הפוליטי בישראל. מנגד, סקר שערכה חברת שילוב Millward Brown עבור כנס אילת לעיתונות מגלה כי, למרות הדעה הרווחת בציבור, אין הסכמה גורפת שהתקשורת בישראל שמאלנית. לדעת כמעט 70% מהציבור בישראל התקשורת ב-3 השנים האחרונות נוטה יותר למרכז וימינה.

יש להדגיש כי מדובר במחקר אוניברסטאי מול סקר שנעשו בתקופות שונות, כאשר מחקרו של גור נערך במהלך השנים 1994-2004, ביחס לסקר של חברת שילוב המדבר על 3 השנים האחרונות, כאשר הנתונים הסביבתיים משתנים כל הזמן וכמו כן הדעות הרווחת בקרב האוכלוסייה בישראל. הסקר והמחקר יוצרים תמונה רחבה של תקופות שונות ותפיסת התקשורת בקרב בציבור.

69% מכלל האוכלוסייה טוענים כי התקשורת בישראל נוטה למרכז וימינה

בניגוד לדעה הרווחת כי התקשורת בישראל נתפסת כשמאלנית, ממצאי סקר שביצעה חברת המחקר שילוב Millward Browm חושפים, כאמור, כי בקרב הציבור אין הסכמה גורפת שהתקשורת בישראל נוטה שמאלה.

מתוך הסקר עולה כי 55% מכלל האוכלוסייה מסכימים כי התקשורת בישראל היא שמאלנית, לעומת 38% מכלל האוכלוסייה אשר לא מסכימים כי התקשורת בישראל היא שמאלית.

בהתייחס למגמותיה של התקשורת ב-3 השנים האחרונות, הסקר מצא כי, 69% מכלל האוכלוסייה טוענים כי ב-3 השנים האחרונות התקשורת בישראל נוטה למרכז וימינה. 16% מכלל האוכלוסייה טוענים כי התקשורת הפכה להיות יותר מאוזנת ו- 8% ציינו כי התקשורת הפכה להיות יותר שמאלנית.

עוד עולה מהסקר, גוש הימין נוטה יותר לתפוס את התקשורת כשמאלנית. הסקר מצא כי, ככל שהעמדה הפוליטית נוטה יותר ימינה, כך התקשורת בישראל נתפסת כשמאלנית יותר. בקרב גוש הימין, 79% מסכימים כי התקשורת בישראל היא שמאלנית, זאת למול 45% בקרב גוש המרכז ו- 37% בקרב גוש השמאל.

מנגד, נמצא כי ככל שהעמדה הפוליטית נוטה יותר שמאלה, יש אי הסכמה עם קביעה זו. מתוך הסקר עולה כי, 58% בקרב גוש השמאל אינם מסכימים כי התקשורת בישראל שמאלית, זאת למול 16% בקרב גוש הימין.

64% מהצעירים תופסים את התקשורת כשמאלנית, לעומת 53% בקרב המבוגרים

הסקר מצא כי אוכלוסיית הצעירים בגילאי 18-29 תופסים את התקשורת כשמאלנית, בשיעורים גבוהים יותר מהאוכלוסייה הבוגרת בגילאי 30 ומעלה. מתוך הסקר עולה כי 64% בקרב גילאי 18-29 תופסים את התקשורת כשמאלנית, זאת למול 51% בקרב גילאי 30-49 ו- 53% בקרב גילאי 50 ומעלה.

גברים תופסים יותר את התקשורת כנוטה למרכז, לעומת הנשים. תפיסת התקשורת בישראל כנוטה למרכז גבוהה יותר בקרב גברים. עוד נמצא כי, ככל שעולה רמת ההשכלה, התקשורת בישראל נתפסת כפחות שמאלית ויותר נוטה למרכז. בעלי הכנסה ממוצעת תופסים את התקשורת בישראל כשמאלנית יותר מבעלי הכנסה גבוהה מהממוצע.

איזה גוף נחשב להכי שמאלני?

הסקר מאשש תפיסה רווחת כי מבין העיתונים היומיים, 'הארץ' נתפס הכי שמאלני. מבין מהדורות החדשות, 'חדשות 2' נתפסת הכי שמאלנית ובקרב תוכניות האקטואליה 'לונדון את קירשנבאום' נתפסת הכי שמאלנית
מבין העיתונים המובילים בישראל, עיתון 'הארץ' נתפס כשמאלני ביותר. הסקר מצא כי, 55% מהציבור טוענים כי 'הארץ' הוא שמאלני, זאת למול 36% מהציבור שטוענים כי 'מעריב' הוא שמאלני ו- 26% מהציבור שטוענים כי 'ידיעות אחרונות' הוא שמאלי.

מבין מהדורות החדשות המובילות בישראל, מהדורת החדשות של ערוץ 2 נתפסת כשמאלנית ביותר. הסקר מצא כי, 45% מהציבור שטוענים כי מהדורת 'חדשות 2' היא שמאלנית, זאת למול 36% מהציבור שטוענים כי מהדורת 'חדשות 10' היא שמאלנית ו- 34% מהציבור שטוענים כי מהדורת 'מבט' היא שמאלנית.

מבין תוכניות האקטואליה בטלוויזיה, התוכניות 'לונדון את קירשנבאום' ו-'5 עם רפי רשף' נתפסות כשמאלניות ביותר (כ- 37% מהציבור תופסים אותן כשמאלניות), כאשר התוכניות 'פוליטיקה' ו-'היום בחדשות' של ערוץ 1 נתפסות הכי פחות שמאלניות (כ- 20% מהציבור תופסים אותן שמאליות). התוכנית 'פגוש את העיתונות' נתפסת כשמאלנית בקרב 27% מהציבור, התוכנית 'ערב חדש' נתפסת כשמאלית בקרב 23% מהציבור והתוכנית 'שש עם' נתפסת כשמאלנית בקרב 22% מהציבור.

ישראל אוליניק מנכ"ל חברת שילוב Millward Bbrown מסביר את הממצאים ומציין כי "לראשונה אנו עדים לכך כי בניגוד לדעה הרווחת, הציבור בישראל אינו תופס את התקשורת כשמאלנית בצורה גורפת. עוד מציין אוליניק, "הציבור אינו תופס את התקשורת כמכלול פוליטי, אלא רואה בה רבדים שונים. נתון זה משקף את העמימות הקיימת לגבי שמאל וימין פוליטי, אשר השתנה בשנים האחרונות".

עכשיו זה מדעי: התקשורת שמאלנית?

בשונה מנתוני הסקר של חברת שילוב, מחקרו של ד"ר אבי גור הממצאים שונים ומראים על הטייה ברורה בתקשורת הישראלית לכיוון השמאל. המחקר נערך במסגרת עבודת הדוקטורט של גור ובוחן את התנהלות ותפקוד התקשורת הישראלית בתקופת תהליך אוסלו (בין השנים 1994-2004).

מחקר זה הוא המחקר הכמותי הראשון שניסה לבדוק באמצעות כלים מחקריים האם קיימת הטיה בתקשורת. ד"ר גור יצר כלים מתודולוגיים חדשים המאפשרים קביעה כמותית חד-משמעית של שיעור ההטיה והיקפה.

במסגרת המחקר, אמצעי התקשורת שנבדקו כללו את ערוצי הטלוויזיה ערוץ 1 וערוץ 2; ברדיו נבחנו 'קול-ישראל' ו'גלי צה"ל'; עיתוני 'ידיעות אחרונות' ו'מעריב'. על פי המחקר כולם נחשבים כחלק מהזרם המרכזי של התקשורת בישראל.

עם תחילת המחקר השערת הבסיס הייתה כי בתקשורת הישראלית קיימת הטיה פוליטית / אידיאולוגית לטובת השקפת השמאל בישראל ממצאי המחקר אוששו גם באמצעות ניתוח סטטיסטי.

תוצאות המחקר מאשרות את ההשערה הבסיסית ומצביעות על כך שבאמצעי התקשורת של 'הזרם המרכזי' בישראל, המתיימר להיות אובייקטיבי ומאוזן, קיימת הטיה קבועה ועקבית לטובת השמאל המשתנה לאורך זמן רק בהיקפה ובעוצמתה.

תוצאות המחקר הצביעו על כך שבזמן ממשלות רבין או פרס, בין השנים מאי 1994 עד מאי 1996, ההטיה המשוקללת של ששת אמצעי התקשורת הנבדקים הייתה לטובת השמאל - 47%. בדומה לכך, בתקופה של ממשלת ימין בראשות בנימין נתניהו, בין השנים מאי 1996 עד מאי 1999, הייתה הטיה לטובת השמאל - 40%.

לעומת זאת, בזמן התקופה השלישית שנבדקה, תקופת שילטונו של אהוד ברק, בין יוני 1999 עד פברואר 2001 מצאו במחקר הטיה משמעותית לטובת השמאל - 89%.

בנוסף, המחקר בחן את ההטיה לפי אמצעי תקשורת השונים ומצא את הנתונים הבאים: ידיעות אחרונות - 76.4%, קול ישראל ורשת ב' - 75%, ערוץ הטלוויזיה 2 - 70%, ערוץ הטלוויזיה 1 - 55%, רדיו וגלי צה"ל - 43.5% ובמעריב - 30%.

*את המחקר יציג במרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון ד"ר גור, במסגרת כנס למשפט ותקשורת של המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון - הכנס עוסק במעמדה של ישראל בתקשורת הבינלאומית ובמשפט הבינלאומי ובמעמדה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית בדעת הקהל העולמית.

*סקר חברת שילוב Millward Brown
*סקר חברת שילוב Millward Brown
*סקר חברת שילוב Millward Brown

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    זה כמו שנסרללה יעשה תחקיר מי צודק יהודי/ערבי
    אייל 22/05/2011 17:05
    הגב לתגובה זו
    5 0
    נותנים לאיש תשקורת לעשות תחקיר על הנושא ...נו באמת...
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות