מדוע אוסרת התורה פעילה לגיטימית כמו הלוואה בריבית?

הריבית היא מחיר השימוש בכסף, וכלי חשוב בכל מערכת כלכלית, מדוע אם כן אוסרת התורה את השימוש בו, ומה סיבת ההדגשה: "לנכרי תשיך, לאחיך לא תשיך"?
 | 

הנושא שנמצא במוקד השיח הכלכלי בשבועות ובחודשים האחרונים הוא נושא הריבית. בהתחלה שאלנו האם הפד' ושאר נגידי הבנקים המרכזיים יעלו את הריבית, ואז השאלה הפכה להיות בכמה תעלה הריבית, ובהמשך כמה אגרסיביות יהיו פעולות הבנקים המרכזיים ולכמה זמן זה תמשך המגמה. בתוך כך למדנו כי כלי הריבית הוא הכלי המרכזי והחשוב ביותר שבידי הבנק המרכזי בבואו לנווט את הכלכלה על פני המים הסוערים של האינפלציה, המאבק באבטלה ושאר המכשולים בדרך לכלכלה בריאה לטובת הציבור כולו. 

הריבית, אם כן, איננה דבר רע. באופן פשוט מדובר על "מחיר הזמן של הכסף", או כמה עולה "להשכיר כסף". כשם שאדם שמשכיר דירה או רכב זכאי לקבל שכר תמורת השימוש בנכס שלו, כך גם המלווה, או המשכיר של הכסף, רוצה לקבל שכר תמורת השימוש בנכס שלו. זוהי ציפייה לגיטימית, כיון שבינתיים, כלומר בזמן ההלוואה, הוא עצמו מנוע מלהשתמש בו לטובת השקעה או צריכה, ולכן מגיע לו תגמול על הוויתור הזה. 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

למרות ההגיון הפשוט שעומד מאחורי הריבית יצא לה שם רע בעולם. לדוגמה, התדמית שיצרו האנטישמים ליהודים הוא דמות ה"מלווה בריבית" כפי שבאה לידי ביטוי ביצירה האנטישמית "הסוחר מונציה" של שייקספיר. היהודי תאב הבצע שמוצץ את דמם של החלשים והעשוקים ופושט את עורם מעליהם. יהודים עסקו בהלוואה בריבית מסיבות שונות כגון האיסור על עיסוק במקצועות מסוימים, והזרמים האנטישמיים השונים ניצלו זאת ליצירת התדמית השלילית הזו.

אך לא רק בקרב האנטישמים יצא שם רע לריבית אלא גם ביהדות עצמה (ואף באיסלאם) ישנו איסור  חמור על הלוואה בריבית. פרשת השבוע היא פרשת כי תצא שהיא המשך הנאום השני של משה רבינו הנקרא גם "נאום המצוות, והיא כוללת את מספר המצוות הגדול ביותר שנמצא בפרשה אחת בכל התורה. בין השאר מוזכר בפרשתנו גם איסור הריבית: 

"לא תשיך לאחיך נשך כסף, נשך אכל, נשך כל דבר אשר ישך. לנכרי תשיך ולאחיך לא תשיך למען יברכך ה' אלוקיך בכל משלח ידך על הארץ אשר אתה בה שמה לרשתה".
<

נשך הוא מילה נרדפת לריבית. כלומר, כחלק מהמערכת הכלכלית שיש לבנות בארץ ישראל אומרת התורה שיש לאסור את השימוש בכלי הריבית. המילה נשך בה בוחרת התורה היא בעלת קונטציות שליליות של נשיכה או נחש. בפסוק המקביל בספר שמות (פרק כב) מסביר רש"י את הביטוי "נשך" ביחס לריבית בצורה הבאה: "שהוא כנשיכת נחש שנושך חבורה קטנה ברגלו ואינו מרגיש ופתאום הוא מבצבץ ונופח עד קדקדו, כך ריבית אינו מרגיש ואינו ניכר עד שהריבית עולה ומחסרו ממון הרבה". הריבית, כך לפי רש"י, היא כמו ארס שמחלחל בלי ששמים לב ויכולה למוטט את האדם מבחינה כלכלית. אנו מכירים תופעות כאלה מן השוק האפור בהן ריביות מופרזות מביאות את האדם בקלות לאבד את כל רכושו ולשעבד את חייו לגורמים סמי-עבריניים שלעיתים קרובות לא בוחלים באיומים ופגיעות פיזיות ודואגים תמיד להשאיר את החייב מתחת לסף יכולת החזר ההלוואה כך שיישאר משועבד להם לכל חייו. 

אך התורה לא אוסרת רק ריביות של שוק אפור, היא אוסרת גם ריבית רגילה על ההלוואה, למרות, שכפי שאמרנו, המלווה מוותר על זכות השימוש בנכס וראוי לתגמול על כך. מוזרת גם ההדגשה של התורה: "לנכרי תשיך ולאחיך לא תשיך". אין "עברות כלכליות" אחרות שהתורה מתירה להפעיל כלפי נוכרים. בשום מקום לא כתוב חלילה: "לא תגנוב. מהנוכרי תגנוב, אך מאחיך לא תגנוב", כיון שאם הדבר לא ראוי לביצוע כלפי יהודי הרי שהוא אינו ראוי לביצוע גם כלפי אדם שאינו יהודי.

מפרשי המקרא נתלים בנקודה הזו כדי להסביר את עיקרון הריבית. באמת לא מדובר בעבירה או בדבר שלילי בפני עצמו אלא בדרישה מיוחדת המופנית אך ורק כלפי מי שנחשבים אחים, או מי שהתורה רוצה לעודד את יחסי הקרבה היתירה ביניהם, כלומר בני העם היהודי. הספורנו לדוגמה משווה את איסור ריבית למצוות הצדקה: "אחר שהזהיר להישמר מן הדברים הגורמים שתסתלק שכינה מישראל (בפסוקים הקודמים לאיסור ריבית), הזהיר על מיני חסד הגורמים להשרותה (כלומר את השכינה) בישראל. והם: עניין הריבית, והנדרים אשר מהם הצדקה...". כלומר, כשם שכשהאדם נודר נדר לצדקה הרי הוא מחוייב לתת אותו, אף על פי שמעשה הצדקה עצמו איננו חובה, אלא שהחסד הופך לחובה, גם במקרה של ריבית ניתן לומר שהאיסור הוא סוג של חסד מחויב אותו עושים עם האחים.

כך גם בפרוש הרמב"ן ניתן להבין שבעצם הריבית היא מותרת מטבעה אלא שיש פה איסור יוצא דופן הקשור דווקא לאחווה והקירבה המיוחדים שצריכים לשרור בקרב אחים בני אותו עם. הרמב"ן מתחיל עם השאלה שהעלנו מקודם - אם הריבית היא שלילית, מדוע הותרה כלפי גוי? -
 

"וביאר בכאן שיהיה רבית הנוכרי מותר, ולא הזכיר כן בגזל ובגניבה, כמו שאמרו (חכמים) גזל גוי אסור, אבל הרבית שהוא לדעת שניהם וברצונם לא נאמר אלא מצד האחווה והחסד, כמו שצווה ואהבת לרעך כמוך..." 
 
הרמב"ן מוסיף עוד קושיה. מובן מאליו שגזל וגניבה אסורים, שכן מדובר באדם שמשתמש בכוח הזרוע או בתחבולה להוציא כסף מחברו בניגוד לרצונו, אולם הריבית נעשית "ברצון שניהם" - שני הצדדים מסכימים על תנאי ההלוואה ומרצונו החופשי בוחר הלווה לשלם ריבית למלווה, מדוע אם כן שעיסקה לגיטימית כזו בין שני אנשים רציונלים וסוברנים תאסר? התשובה היא "מצד החסד והאחווה". התורה דורשת יחסי קרבה יוצאי דופן בין אחים שיהפכו גם פעולות כלכליות לגיטימיות ללא לגיטימיות. מובן מאליו כי במקרה בו אח ביולוגי מבקש הלוואה מאחיו וזה ידרוש ממנו ריבית הרי שנראה שמדובר בפעולה לא לגיטימית וצורמת מבחינה מוסרית. וכי תקח ריבית מאחיך, בן אמך, עצמך ובשרך בזמן שהוא זקוק לעזרתך? לגיטימי לקחת ריבית מאדם זר, לא לגיטימי לקחת ריבית מאח. הגיוני מאד שאח יעזור לאחיו במה שיוכל, אם לא בצדקה ממש, הרי שלכל הפחות בהלוואה ללא ריבית כלל. ואיך נרגיש ביחס להלוואה לבן דוד? ולבן דוד שני?

אומרת התורה, כך אתה אמור להרגיש כלפי כל אחד מבני עמך שמבקש את עזרתך ולא רק לאחיך הביולוגי. אמנם לא כל יהודי הוא אח ממש, אך התורה מחנכת אותנו לחזק את יחסי האחווה והקירבה. לכן הרמב"ן מבסס את העיקרון של איסור ריבית על מצוות ואהבת לרעך כמוך - "מצד האחוה והחסד, כמו שצווה ואהבת לרעך כמוך". 

המשך דברי הרמב"ן הם באותו קו: "ועל כן אמר למען יברכך ה' אלוקיך - כי חסד ורחמים יעשה עם אחיו כאשר ילוונו בלא ריבית ותחשב לו צדקה, וכן השמיטה חסד באחים (כלומר מצוות השמטת הלוואות בשנה השביעית היא מעשה חסד שראוי בין אחים שמוותרים על ההלוואה אחד לשני), כי הכתוב לא יזכיר הברכה רק בצדקה ובחסדים, לא בגזל ובגניבה ובאונאה". כלומר, עצם העובדה שהתורה מבטיחה ברכה למי שלא מלווה בריבית מוכיחה שמדובר במעשה חסד ולא באיסור כמו איסור גניבה או הונאה, שהרי אין שום ברכה מיוחדת למי שלא גוזל או גונב, הוא פשוט עושה את המוטל עליו, אך אם הוא עושה חסד, מעבר למה שמצפים ממנו, משם תבוא הברכה. כך גם הלוואה ללא ריבית היא חסד שמביא בכנפיו ברכה. 

אמנם נראה שאפשר להיות ריאליים ולהגיד שהתורה לא באמת מצפה שתתיחס לכל יהודי כמו לאח ממש, בדומה למה שכתב הרמב"ן ביחס למצוות ואהבת לרעך כמוך: "וטעם ואהבת לרעך כמוך - הפלגה (כלומר הגזמה), כי לא יקבל לב האדם שיאהוב את חבירו כאהבתו את נפשו... ". התורה לא באמת מצפה שתאהב את חברך כמו שאתה אוהב את עצמך, וכך גם היא לאמ צפה שתרגיש כלפי כל יהודי את אותה הקירבה שאתה מרכיש ביחס לאחיך. מטרת התורה, אם כן, היא להציב שאיפה, חזון, מציאות אידיאלית של אחווה וקירבה לאומית שהופכת את כל ישראל לחברים ואת כולם למשפחה אחת גדולה, אפילו אילו שאינני מכיר כלל. התורה בוחרת באלמנטים מסוימים כדי להדגיש את השאיפה הגדולה הזו, של קיום יחסי אחווה ורעות קרובים עם כל בני עמנו.

נוסיף, שדווקא בימים אלו של לפני בחירות, בהם באים לידי ביטוי חילוקי הדעות וההשקפות (וטוב שכך) ראוי לשמור גם את המבט הגדול והחזון המופלא של "כל ישראל חברים", "ואהבת לרעך כמוך", ובאותה שורה -  "ולאחיך לא תשיך" - כי אחיך הוא, בן עם אחד.  
 

תגובות לכתבה(23):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 16.
    תודה ושבת שלום (ל"ת)
    אנונימי 10/09/2022 14:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    היהודים עם תאב בצע ושלמונים (ל"ת)
    אנונימי 10/09/2022 10:53
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 14.
    לצורך הגברת אנטישמיות מותר נשך (ל"ת)
    רועי 10/09/2022 08:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    תמשיך לכתוב! נהנתי לקרוא! (ל"ת)
    יורי 09/09/2022 20:54
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 12.
    התורה לא טועה
    אליהו 09/09/2022 19:48
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כל המלווי בריבית מקבלים מכות קשות בחיים שלהם. אסור להלוות בריבית.
    סגור
  • טען עוד
  • הרב טועה
    אבי 10/09/2022 11:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הלווים ברבית חוטפים מכות קשות... אתה לא מבין את העולם הזה!
    סגור
  • סה"כ תגובתך הגיונית ומנומקת (ל"ת)
    אליוט 10/09/2022 08:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    מעולה,
    יעקב 09/09/2022 18:25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תמשיך כל שבוע, נהנה מאד לקרוא
    סגור
  • 10.
    יפה מאוד מאוד
    אברהם 09/09/2022 16:40
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זאת כתבה חיובית שעושה אחדות, אהבה ושמחה, עם ישראל חי
    סגור
  • 9.
    הריבית מפתה אדם לעושק וגזל ולכן נאסרה
    לילי 09/09/2022 16:27
    הגב לתגובה זו
    5 0
    קל לאדם לגזול ולעשוק את החלש . ומתי אדם חלש , כאשר זקוק הוא להלוואה לאוכל . אך כאשר אדם צריך הלוואה כדי לסחור ולהרוויח הריבית מותרת .
    סגור
  • זה רק כלפי יהודים. לצורך הגברת אנטישמיות מותר נשך (ל"ת)
    רועי 10/09/2022 08:54
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 8.
    מעניין ומרתק, תודה (ל"ת)
    מעניין ומרתק, תודה 09/09/2022 14:39
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 7.
    הבנקים
    אורי 09/09/2022 11:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכתבה מעניינית -- אין הסבר איך הבנקים עובדים -- האם יש להם היתר רבני להלוואת - כי אחרת החרדים לא יעבדו עם הבנקים
    סגור
  • ההסבר שקיבלתי מרב
    יובל 09/09/2022 14:39
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כשאתה מלווה כסף לאדם על מנת שייצר כסף בזכות אותה ההלוואה ותנאי הריבית המוסכמים בין הצדדים מקובלת אזי ההלוואה לגיטימית. כשאתה מלווה כסף לאדם והוא צריך את הכסף למחייה מזון וכו..ולוקח לו ריבית על זה...זה גזל..
    סגור
  • זה לא הסבר נכון
    אבגד 10/09/2022 20:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הריבית תמיד אסורה בין יהודים, מה שעושים אם זה למטרת עסק נקרא 'היתר עסקה', ובעצם המלווה נעשה חצי מלוה חצי משקיע והוא גם שותף בסיכונים אם העסק יכשל (בגדול)
    סגור
  • 6.
    כיף לקרוא כל שבוע מחדש
    איש חכם 09/09/2022 11:18
    הגב לתגובה זו
    4 0
    רעיונות מאלפים
    סגור
  • 5.
    החוק המקראי מראה עד כמה התורה לא רלבנטית לימינו
    טוקו 09/09/2022 11:06
    הגב לתגובה זו
    0 12
    וכנראה החוק הזה גם לא ייושם בזמן שהתורה נכתבה. למה שמישהו ילווה כסף בחינם
    סגור
  • אולי אנחנו הולכים בדרך לא רלוונטית ?
    אברהם 09/09/2022 16:41
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כנראה שבימינו הגענו למקומות לא טובים,
    סגור
  • 4.
    כתבה מצוינת
    אריה 09/09/2022 10:08
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מה שכן לוקחים ריבית זה רק עם היתר עיסקה. הכוונה שהכסף שהנותן נותן לא עבור הלואה אלא עבור שותפות לעיסקה והוא שותף בעיסקה איתו רק ככה מותר ריבית.
    סגור
  • 3.
    אהבתי !!! (ל"ת)
    דן 09/09/2022 09:03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    מאלף
    שי 09/09/2022 08:19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ממש מעניין
    סגור
  • 1.
    כתבה מצוינת, אבל אין הסבר איך כולנו מלווים בריבית
    עוז 09/09/2022 08:16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    או יותר נכון איך הבנקים שוחטים את כולנו וזה מסתדר עם הרבנות.
    סגור
  • ממתי לרבנות יש מילה במדינת החילונית ? לא לכולם מסתדר...
    איש חכם 09/09/2022 11:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בשביל זה צריך ללמוד תורה, ולדעת מהן הדרכים ההלכתיות שאפשר להלוות כאילו (בדגש על כאילו) בריבית. רמז- רק בעיסקה
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות