מה יקרה כשאגרת הגודש תיכנס לתוקף? "האגרה הכרחית, אבל במודל אחר"

פרופ' עומר מואב לביזפורטל: "הטענה שמדובר בנטל איננה נכונה, זוהי חלוקה אחרת של הנטל"; על מודל התשלום: "מודל הטבעות שגוי. אדם שייסע בתוך הטבעת לא ישלם. מודל נכון הוא לפי מצלמות ברמזורים; על כל רמזור משלמים 20 אגורות"
 | 

אגרות גודש נועדו בתכליתן לצמצם את כמות כלי הרכב שעל הכבישים בשעות העומס ובכך להקל על הפקקים. יתרונות נוספים שיש לאגרות הללו הן הפחתת זיהום האוויר ואף הקלה בהוצאה הכלכלית של האזרח ע"י הפחתת תדלוקים ברכבים ואולי גם אי החזקה של רכבים שיחסכו עלויות ביטוח וטסטים שגרתיים.

ממשלת ישראל קבעה כי האגרה תיכנס לתוקף במרץ 2025 ומחירן יחולק ל-3 טבעות: פנימית, תיכונה וחיצונית. עפ"י המודל, כניסה לטבעת הפנימית תעלה בשעות העומס בין 06:30-10:00 כ-10 שקלים וכ-5 שקלים לשתי הטבעות האחרות. בשעות אחר הצהריים (15:00-19:00), כניסה או יציאה לאחת משתי הטבעות הפנימיות תעלה כ-5 שקלים ואילו לטבעת החיצונית כ-2.5 שלים. בכל מקרה נקבעה תקרת תשלום יומית העומדת כל כ-37.5 שקלים.

חברת נתיבי איילון הממשלתית פרסמה באחרונה את המכרז לטובת תכנון, הקמה, הפעלה ותחזוקה של מיזם אגרות הגודש של משרדי האוצר והתחבורה. הממשלה קבעה כי האגרות תיכנה כאמור לתוקפן החל ממרץ 2025 ובמסגרת תנאי המכרז נקבע כי המציע הזוכה יקבל מענק הקמה על סך 150 מיליון שקל. בראיון לביזפורטל, הפרופ' לכלכלה עומר מואב מאוניברסיטת רייכמן מברך על אגרות הגודש אך טוען כי אופן ההפעלה הצפוי אינו יעיל ולא בהכרח ישיג את מלוא מטרותיו.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

כיצד אגרות הגודש תשפענה על הכלכלה?
"כלכלנים ומומחי תחבורה מסכימים הסכמה מלאה על נחיצות הדבר. על כל מוצר שנמצא במחסור - ובין אם זה לחם או נפט - יש לגבות תשלום אחרת מנגנון ההקצאה משתבש והופך ללא יעיל. לצד זאת צריך לשים דגש על אופן היישום. מודל נכון לשימוש באגרות גודש הוא תשלום על עצם השימוש בכביש עמוס וכמעט ללא פטורים - מצב המשפר את היעילות הכלכלית ואת רווחת הציבור. כדי להקל על הגזרה, אגרות גודש יכולות לבוא במקום מסים אחרים, זוהי דרך מצוינת לגביית מס על חשבון מס אחר שאולי פוגע בפעילות הכלכלית. הטענה שמדובר בנטל היא איננה נכונה, זוהי חלוקה אחרת של הנטל וחכמה יותר - אנשים משלמים בהתאם לשימוש במשאב שנמצא במחסור.

"כעת נשאלת השאלה מה יקרה בסופו של דבר בכמות הנסיעות? אז קודם צריך לשאול איזה נסיעות. אדם שנוסע לעבודה זה אכן דבר חשוב מכיוון שהוא תורם לכלכלה אך עדיין אין הדבר מצדיק סבסוד לכך. כך למשל גם אדם שקונה פטיש או מחשב לצרכי עבודה, תורם לכלכלה אך עדיין אינו זכאי לסבסוד.

"הורדת כלי רכב ב-10%-20%, תשפר קודם כל את מהירות התחבורה הציבורית והאוטובוסים, אך כמובן שבמקביל יש לתגבר את תדירות האוטובוסים. חשוב לומר כי עצם הורדת כלי הרכב תשפר את אמינות התחבורה הציבורית - אנשים יצטרכו לעבור לתחבורה ציבורית והאלטרנטיבה תשתפר. מבחינת הכלכלה זה כמעט Win-Win, תמיד אפשר למצוא מישהו שיפסיד, בכל רפורמה יש מישהו שלא מרוצה, אבל אם היינו נשמעים לכל אחד שכזה, הרי שהיינו תקועים שנים רבות מאחורה".

זה באמת יגרום לאנשים לעבוד מהבית? והאם חברות תשלמנה עבור עובדיהן?
"זה לא משנה אם מעסיקים ישלמו בעבור העובדים, המס ייגבה והטענה שלכן זה לא יעבוד היא משוללת כל יסוד. אם יהיה פטור רחב להרבה אנשים הרי שהמודל נועד לכישלון. אנו עדים לעלייה חדה במספר הנכים בישראל מכיוון שיש תמריץ כלכלי להיות נכה. לפי המתווה, הנכים יהיו פטורים מהאגרה - אבל האם מישהו שאל כמה נכים סובלים מבעיות התניידות? מדובר בנקודה רגישה ציבורית, אבל רציונאלית אין שום סיבה לפטור את הנכים כשם שהם משלמים על לחם. נסיעה בכביש היא מוצר שהאזרח צורך בדיוק כמו כל דבר אחר ולכן יש לשלם עליו".

האם הממשלה טעתה כשקבעה שהמיזם יחל לפעול במרץ 2025 ולא הניע אותו במידי?
"דחייה היא טעות - אם לא הפעלה מלאה אז לפחות הפעלה הדרגתית. אבל הטעות החמורה לא פחות היא מודל הטבעות שבעצם יוצר נסיעה דיסקרטית. אזרח יכול לנסוע בתוך גבולות הטבעת בה הוא נמצא ללא הפסקה - להקשות כמובן על העומס בכבישים - ולא לשלם אגרה מכיוון שלא עבר בין טבעות. מודל הטבעות הוא מודל שגוי מהיסוד. מודל תקין וראוי הוא התקנת מצלמות בכל רמזור ובכל צומת, שכן ממילא יש מצלמות ברובן לכן זה לא מצריך השקעה גבוהה מדי. כך, על כל צומת שעוברים משלמים בהתאם לעומס סכום של 20 אגורות לדוגמא. גם פתרון של תשלום באמצעות מיקומי המכוניות וה-GPS שעליהן, ראוי הרבה יותר כשם שעשו לאחרונה ברפורמת דרך שווה בתחבורה הציבורית".

האם התחבורה הציבורית מסוגלת להכיל את אלו שיוותרו על הרכב?
"חייבים לתגבר את התחבורה הציבורית, אבל זה ביצה ותרנגולת. אגרת גודש תביא להפחתת התנועה, שתביא להגברת מהירות האוטובוסים, שתביא לשיפור השירות לנוסע. כמובן שצריך לתגבר אבל שני הדברים באים יחדיו. משקיעים מיליארדים ברכבות קלות ומאות מיליארדים במטרו אבל לא מסוגלים להשקיע כמה מאות מיליונים בתחבורה הציבורית על התשתיות הקיימות? זה מגוחך. דבר נוסף שצריך להגיד הוא שהאגרות הן קודם כל לטובת החלשים ולא לטובת העשירים, וזאת משום שהעשירים אולי פחות ירגישו את זה בכיס, אבל דווקא איכות החיים של החלשים תשתפר".

תגובות לכתבה(14):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    עוד קשקשן
    אחד שיודע 25/11/2022 14:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני משלם 62% מס הכנסה (כולל מס על פקדות המסעיק לפנסיה ולפיצויים - הודות למשה כחלון). אז בשיעורי מס כאלה, אני אמור לקבל רפואה חינם ברמה של ארה"ב, תחבורה ציבורית ופרטית בחינם ברמה עולמית, למעשה שהכל יהיה ורוד. אבל זה לא כך, ואז מספרים לי שעליי לשלם עוד קנס של 900 ש"ח בחודש בשביל להגיע מהשרון לת"א. ספרים לי שיש לי האפשרות להגיע מוקדם, בשעה 06:00, כדי לא להפריע לתל אביבים. אז אני אצא מהבית בשעה 06:00, ושהילדים שלי ילכן לגן בעצמם. תודה רבה על הנאורות. ואישתי שעובדת במרכז גם כן, אז נשלם כמשפחה עוד 1800 ש"ח בחודש, בנוסף ל-62% מס הכנסה. כמובן שהח"כים הרקובים עצמם לא ישלמו את המס, כי "הם נוסעים לעבודה". לעצמם הם יסדרו פטורים - או שהמשדינה (כלומר אני) תשלם. הכל צפוי וידוע. כל הממשלות שהזניחו את הכבישים, והמחלפים, והמנהרות והגשרים - פתאום מאשימות אותי, שאני אחראי לפקקים. הממשלות שעודדו בנייה אינסופית של מגדלי בבל, ומשרדים באזורי המרכז - הן החצופות שמאשימות אותי ורוצות לקנוס אותי. ועל הצביעות של התל אביבים אני בכלל לא מדבר. ועל הצביעות של יפי הנפש החילונים אני מעדיף שלא לפתוח פה. מזל שהחרדים יבטלו
    סגור
  • 13.
    פרופסור שקשוקה לא מפנים.
    דני 19/09/2022 20:55
    הגב לתגובה זו
    0 1
    המודל עצמו נועד לכשלון מהיותו בר-עקיפה.
    סגור
  • 12.
    בדיחה רעה
    גולדפינגר 19/09/2022 19:00
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אגרת הגודש היא בדיחה רעה, אם מישהו חושב שזה יפטור איזשהו בעיה הוא טועה ובגדול. כל עוד אין אלטרנטיבה סבירה (ואין) שום אגרת גודש לא תשנה דבר. הועדים החזקים ועובדי המדינה יקבלו תוספת גודש והעובדים החלשים ישלמו את המחיר. עובדים יחשבו פעמים לפני שהם בוחרים מקום עבודה והמעסיקים יזעקו שלא רוצים לעבוד. על יוקר המחיה כבר דיברנו
    סגור
  • 11.
    כמו ילד שתקוע על אייאן ראנד עם מנטרות שחוקות (ל"ת)
    לא נמאס לך? 19/09/2022 18:20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 10.
    תחליף לאגרת גודש
    אריה מיטלמן 19/09/2022 17:00
    הגב לתגובה זו
    0 3
    כל רכב יקבל מדבקה עם יום בשבוע בו אסור לו להיות על הכביש.
    סגור
  • טען עוד
  • 9.
    מושחתים מס עושק משווים אותנו למדינות בחול שם תחבורה ח
    אורן 19/09/2022 16:38
    הגב לתגובה זו
    4 0
    תחבורה ציבורית מעולה תחבורה ציבורית מעולה רכבות תחתיות אוטובוסים זמינות כל מספר דקות וכו לכן גם אין צורך ברכב פרטי. אבל מדינת הגנבים הולכת כרגיל להכניס את היד לכיס של הציבור הטיפש
    סגור
  • 8.
    למיטב זכרוני הפרופסור המכובד
    דן 19/09/2022 16:10
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הגיע מהקיבוץ ולא פתח שום עסק מימיו. כמה קל לחשוב ולהתחכם כשמדובר בתיאוריות..ספרים....הגיון '' בריא'' רק חבל שבמציאות הכל הפוך. וככה זה שכלכלנים שבחיים שלהם לא עבדו בעבודות זבניות..עשר שעות בעיר. הרגישו את העיר בזעתם מגיעים למסקנות כאלה. אגרת גוש לא אמורה לעלות על דעת אף אחד כל עוד אין תחבורה ציבורית בשבת. תחנות אוטובוס קרובות לבית . זמינות גבוהה של אוטובוסים . אבל אמרנו כבר שהמדינה הזאת מנוהלת על ידי חובבנים ?
    סגור
  • 7.
    אגרת גודש תביא לקרית העסקים הקטנים
    טל 19/09/2022 16:08
    הגב לתגובה זו
    3 1
    עסקים קטנים בבתל אביב ייקרסו כי פחות אנשים ייכנסו לעיר. מזל שלא פתחתי עסק בעיר..הייתי אוכל חצץ. פחות אנשים יבואו בגלל האגרה הזאת. יישארו בבתים ,הרכבת הקלה לא תפתור את זה.גם לה יש קיבולת מסויימת ואנשים רוצים לבוא עם הרכב שלהם.
    סגור
  • 6.
    כל עוד אי אפשר לבקר את המשפחה בשבת אסור שתיהיה אגרה
    ברק 19/09/2022 15:55
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הסיבה שתל אביבים מחזיקים רכב היא כי אין תחבורה ציבורית בשבת.
    סגור
  • 5.
    אגרת גודש אינה מתאימה - מרכז תל אביב איזור משרדים
    שמוליק 19/09/2022 15:44
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מרכז לונדון זה איזור היסטורי מתוייר עם בניינים יחסית נמוכים. מרכז תל אביב זה הכל משרדים ומגדלים. לרוב האנשים פשוט אין צורך להיכנס למרכז לונדון. למרכז תל אביב נכנסים כי עובדים שם. אף אחד לא הולך לשם בבוקר כי התחשק לו - נכנסים כי חייבים. זה סתם עוד מס.
    סגור
  • 4.
    צאו לכבישים
    אנונימי 19/09/2022 15:28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כל הניסיונות להפחית את התנועה בכביש לא עבדו מעולם!!! ממליץ לכל הכלכלנים הגאונים לצאת לכבישי ישראל ולחוש את טעם חוסר ההצלחה המובהק של משרד התחבורה בנתיבים ל 2 פלוס ועד לגודש!!!! הגיע הזמן לתחבורה ציבורית אמינה ויעילה ושינוי דפוס התנהגות של האזרח!!
    סגור
  • 3.
    תגיד פרופסור מה עם איךה שמחפשים חנייה כמה הם צריכים לשלם על זה שהעיריה דואגת לכך שיעשו סיבובים ויעמדו בהרבה רמזורים?
    מנכ"ל 19/09/2022 15:26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    המודל לא נכון כי המס הזה לא הגיוני.
    סגור
  • 2.
    המדינה לוקחת מספיק, צריך ללכת להפגין מול הבתים של נערי האוצר, הם מנהלים את המדינה כמו הקומוניסטים עם מכסות וראשיונות למכשור רפואי והם לא משקעים מספיק בתשתיות, המדינה גדלה אבל הם לא הגדילו את הוצאה בהתאם, רק לוקחים כסף מהציבור! (ל"ת)
    אמיר 19/09/2022 15:21
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 1.
    לא צריך את העצות שלך לך תמכור לימונדה ברחוב. רק רוצים לקחת ולא לתת כלום.
    אלמוג 19/09/2022 15:18
    הגב לתגובה זו
    5 2
    האוצר לא משקיע בתשתיות חשמל תקשורת כבישים וחוסך על שרותים לציבור כמו חינול ובריאות.המדינה לא צריכה לקחת יותר מהציבור כבר לוקחים מספיק.הבלו זה מס לא פרופורציונלי, בניגוד למע"מ הבלו צמוד למדד.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות