מה יקרה כשאגרת הגודש תיכנס לתוקף? "האגרה הכרחית, אבל במודל אחר"
אגרות גודש נועדו בתכליתן לצמצם את כמות כלי הרכב שעל הכבישים בשעות העומס ובכך להקל על הפקקים. יתרונות נוספים שיש לאגרות הללו הן הפחתת זיהום האוויר ואף הקלה בהוצאה הכלכלית של האזרח ע"י הפחתת תדלוקים ברכבים ואולי גם אי החזקה של רכבים שיחסכו עלויות ביטוח וטסטים שגרתיים.
ממשלת ישראל קבעה כי האגרה תיכנס לתוקף במרץ 2025 ומחירן יחולק ל-3 טבעות: פנימית, תיכונה וחיצונית. עפ"י המודל, כניסה לטבעת הפנימית תעלה בשעות העומס בין 06:30-10:00 כ-10 שקלים וכ-5 שקלים לשתי הטבעות האחרות. בשעות אחר הצהריים (15:00-19:00), כניסה או יציאה לאחת משתי הטבעות הפנימיות תעלה כ-5 שקלים ואילו לטבעת החיצונית כ-2.5 שלים. בכל מקרה נקבעה תקרת תשלום יומית העומדת כל כ-37.5 שקלים.
חברת נתיבי איילון הממשלתית פרסמה באחרונה את המכרז לטובת תכנון, הקמה, הפעלה ותחזוקה של מיזם אגרות הגודש של משרדי האוצר והתחבורה. הממשלה קבעה כי האגרות תיכנה כאמור לתוקפן החל ממרץ 2025 ובמסגרת תנאי המכרז נקבע כי המציע הזוכה יקבל מענק הקמה על סך 150 מיליון שקל. בראיון לביזפורטל, הפרופ' לכלכלה עומר מואב מאוניברסיטת רייכמן מברך על אגרות הגודש אך טוען כי אופן ההפעלה הצפוי אינו יעיל ולא בהכרח ישיג את מלוא מטרותיו.
כיצד אגרות הגודש תשפענה על הכלכלה?
"כלכלנים ומומחי תחבורה מסכימים הסכמה מלאה על נחיצות הדבר. על כל מוצר שנמצא במחסור - ובין אם זה לחם או נפט - יש לגבות תשלום אחרת מנגנון ההקצאה משתבש והופך ללא יעיל. לצד זאת צריך לשים דגש על אופן היישום. מודל נכון לשימוש באגרות גודש הוא תשלום על עצם השימוש בכביש עמוס וכמעט ללא פטורים - מצב המשפר את היעילות הכלכלית ואת רווחת הציבור. כדי להקל על הגזרה, אגרות גודש יכולות לבוא במקום מסים אחרים, זוהי דרך מצוינת לגביית מס על חשבון מס אחר שאולי פוגע בפעילות הכלכלית. הטענה שמדובר בנטל היא איננה נכונה, זוהי חלוקה אחרת של הנטל וחכמה יותר - אנשים משלמים בהתאם לשימוש במשאב שנמצא במחסור.
"כעת נשאלת השאלה מה יקרה בסופו של דבר בכמות הנסיעות? אז קודם צריך לשאול איזה נסיעות. אדם שנוסע לעבודה זה אכן דבר חשוב מכיוון שהוא תורם לכלכלה אך עדיין אין הדבר מצדיק סבסוד לכך. כך למשל גם אדם שקונה פטיש או מחשב לצרכי עבודה, תורם לכלכלה אך עדיין אינו זכאי לסבסוד.
"הורדת כלי רכב ב-10%-20%, תשפר קודם כל את מהירות התחבורה הציבורית והאוטובוסים, אך כמובן שבמקביל יש לתגבר את תדירות האוטובוסים. חשוב לומר כי עצם הורדת כלי הרכב תשפר את אמינות התחבורה הציבורית - אנשים יצטרכו לעבור לתחבורה ציבורית והאלטרנטיבה תשתפר. מבחינת הכלכלה זה כמעט Win-Win, תמיד אפשר למצוא מישהו שיפסיד, בכל רפורמה יש מישהו שלא מרוצה, אבל אם היינו נשמעים לכל אחד שכזה, הרי שהיינו תקועים שנים רבות מאחורה".
זה באמת יגרום לאנשים לעבוד מהבית? והאם חברות תשלמנה עבור עובדיהן?
"זה לא משנה אם מעסיקים ישלמו בעבור העובדים, המס ייגבה והטענה שלכן זה לא יעבוד היא משוללת כל יסוד. אם יהיה פטור רחב להרבה אנשים הרי שהמודל נועד לכישלון. אנו עדים לעלייה חדה במספר הנכים בישראל מכיוון שיש תמריץ כלכלי להיות נכה. לפי המתווה, הנכים יהיו פטורים מהאגרה - אבל האם מישהו שאל כמה נכים סובלים מבעיות התניידות? מדובר בנקודה רגישה ציבורית, אבל רציונאלית אין שום סיבה לפטור את הנכים כשם שהם משלמים על לחם. נסיעה בכביש היא מוצר שהאזרח צורך בדיוק כמו כל דבר אחר ולכן יש לשלם עליו".
האם הממשלה טעתה כשקבעה שהמיזם יחל לפעול במרץ 2025 ולא הניע אותו במידי?
"דחייה היא טעות - אם לא הפעלה מלאה אז לפחות הפעלה הדרגתית. אבל הטעות החמורה לא פחות היא מודל הטבעות שבעצם יוצר נסיעה דיסקרטית. אזרח יכול לנסוע בתוך גבולות הטבעת בה הוא נמצא ללא הפסקה - להקשות כמובן על העומס בכבישים - ולא לשלם אגרה מכיוון שלא עבר בין טבעות. מודל הטבעות הוא מודל שגוי מהיסוד. מודל תקין וראוי הוא התקנת מצלמות בכל רמזור ובכל צומת, שכן ממילא יש מצלמות ברובן לכן זה לא מצריך השקעה גבוהה מדי. כך, על כל צומת שעוברים משלמים בהתאם לעומס סכום של 20 אגורות לדוגמא. גם פתרון של תשלום באמצעות מיקומי המכוניות וה-GPS שעליהן, ראוי הרבה יותר כשם שעשו לאחרונה ברפורמת דרך שווה בתחבורה הציבורית".
האם התחבורה הציבורית מסוגלת להכיל את אלו שיוותרו על הרכב?
"חייבים לתגבר את התחבורה הציבורית, אבל זה ביצה ותרנגולת. אגרת גודש תביא להפחתת התנועה, שתביא להגברת מהירות האוטובוסים, שתביא לשיפור השירות לנוסע. כמובן שצריך לתגבר אבל שני הדברים באים יחדיו. משקיעים מיליארדים ברכבות קלות ומאות מיליארדים במטרו אבל לא מסוגלים להשקיע כמה מאות מיליונים בתחבורה הציבורית על התשתיות הקיימות? זה מגוחך. דבר נוסף שצריך להגיד הוא שהאגרות הן קודם כל לטובת החלשים ולא לטובת העשירים, וזאת משום שהעשירים אולי פחות ירגישו את זה בכיס, אבל דווקא איכות החיים של החלשים תשתפר".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
14.עוד קשקשןאחד שיודע 25/11/2022 14:53הגב לתגובה זו0 0אני משלם 62% מס הכנסה (כולל מס על פקדות המסעיק לפנסיה ולפיצויים - הודות למשה כחלון). אז בשיעורי מס כאלה, אני אמור לקבל רפואה חינם ברמה של ארה"ב, תחבורה ציבורית ופרטית בחינם ברמה עולמית, למעשה שהכל יהיה ורוד. אבל זה לא כך, ואז מספרים לי שעליי לשלם עוד קנס של 900 ש"ח בחודש בשביל להגיע מהשרון לת"א. ספרים לי שיש לי האפשרות להגיע מוקדם, בשעה 06:00, כדי לא להפריע לתל אביבים. אז אני אצא מהבית בשעה 06:00, ושהילדים שלי ילכן לגן בעצמם. תודה רבה על הנאורות. ואישתי שעובדת במרכז גם כן, אז נשלם כמשפחה עוד 1800 ש"ח בחודש, בנוסף ל-62% מס הכנסה. כמובן שהח"כים הרקובים עצמם לא ישלמו את המס, כי "הם נוסעים לעבודה". לעצמם הם יסדרו פטורים - או שהמשדינה (כלומר אני) תשלם. הכל צפוי וידוע. כל הממשלות שהזניחו את הכבישים, והמחלפים, והמנהרות והגשרים - פתאום מאשימות אותי, שאני אחראי לפקקים. הממשלות שעודדו בנייה אינסופית של מגדלי בבל, ומשרדים באזורי המרכז - הן החצופות שמאשימות אותי ורוצות לקנוס אותי. ועל הצביעות של התל אביבים אני בכלל לא מדבר. ועל הצביעות של יפי הנפש החילונים אני מעדיף שלא לפתוח פה. מזל שהחרדים יבטלוסגור
-
13.פרופסור שקשוקה לא מפנים.דני 19/09/2022 20:55הגב לתגובה זו0 1המודל עצמו נועד לכשלון מהיותו בר-עקיפה.סגור
-
12.בדיחה רעהגולדפינגר 19/09/2022 19:00הגב לתגובה זו3 0אגרת הגודש היא בדיחה רעה, אם מישהו חושב שזה יפטור איזשהו בעיה הוא טועה ובגדול. כל עוד אין אלטרנטיבה סבירה (ואין) שום אגרת גודש לא תשנה דבר. הועדים החזקים ועובדי המדינה יקבלו תוספת גודש והעובדים החלשים ישלמו את המחיר. עובדים יחשבו פעמים לפני שהם בוחרים מקום עבודה והמעסיקים יזעקו שלא רוצים לעבוד. על יוקר המחיה כבר דיברנוסגור
-
11.כמו ילד שתקוע על אייאן ראנד עם מנטרות שחוקות (ל"ת)לא נמאס לך? 19/09/2022 18:20הגב לתגובה זו1 1סגור
-
10.תחליף לאגרת גודשאריה מיטלמן 19/09/2022 17:00הגב לתגובה זו0 3כל רכב יקבל מדבקה עם יום בשבוע בו אסור לו להיות על הכביש.סגור
- טען עוד
-
9.מושחתים מס עושק משווים אותנו למדינות בחול שם תחבורה חאורן 19/09/2022 16:38הגב לתגובה זו4 0תחבורה ציבורית מעולה תחבורה ציבורית מעולה רכבות תחתיות אוטובוסים זמינות כל מספר דקות וכו לכן גם אין צורך ברכב פרטי. אבל מדינת הגנבים הולכת כרגיל להכניס את היד לכיס של הציבור הטיפשסגור
-
8.למיטב זכרוני הפרופסור המכובדדן 19/09/2022 16:10הגב לתגובה זו3 1הגיע מהקיבוץ ולא פתח שום עסק מימיו. כמה קל לחשוב ולהתחכם כשמדובר בתיאוריות..ספרים....הגיון '' בריא'' רק חבל שבמציאות הכל הפוך. וככה זה שכלכלנים שבחיים שלהם לא עבדו בעבודות זבניות..עשר שעות בעיר. הרגישו את העיר בזעתם מגיעים למסקנות כאלה. אגרת גוש לא אמורה לעלות על דעת אף אחד כל עוד אין תחבורה ציבורית בשבת. תחנות אוטובוס קרובות לבית . זמינות גבוהה של אוטובוסים . אבל אמרנו כבר שהמדינה הזאת מנוהלת על ידי חובבנים ?סגור
-
7.אגרת גודש תביא לקרית העסקים הקטניםטל 19/09/2022 16:08הגב לתגובה זו3 1עסקים קטנים בבתל אביב ייקרסו כי פחות אנשים ייכנסו לעיר. מזל שלא פתחתי עסק בעיר..הייתי אוכל חצץ. פחות אנשים יבואו בגלל האגרה הזאת. יישארו בבתים ,הרכבת הקלה לא תפתור את זה.גם לה יש קיבולת מסויימת ואנשים רוצים לבוא עם הרכב שלהם.סגור
-
6.כל עוד אי אפשר לבקר את המשפחה בשבת אסור שתיהיה אגרהברק 19/09/2022 15:55הגב לתגובה זו3 1הסיבה שתל אביבים מחזיקים רכב היא כי אין תחבורה ציבורית בשבת.סגור
-
5.אגרת גודש אינה מתאימה - מרכז תל אביב איזור משרדיםשמוליק 19/09/2022 15:44הגב לתגובה זו4 0מרכז לונדון זה איזור היסטורי מתוייר עם בניינים יחסית נמוכים. מרכז תל אביב זה הכל משרדים ומגדלים. לרוב האנשים פשוט אין צורך להיכנס למרכז לונדון. למרכז תל אביב נכנסים כי עובדים שם. אף אחד לא הולך לשם בבוקר כי התחשק לו - נכנסים כי חייבים. זה סתם עוד מס.סגור
-
4.צאו לכבישיםאנונימי 19/09/2022 15:28הגב לתגובה זו2 0כל הניסיונות להפחית את התנועה בכביש לא עבדו מעולם!!! ממליץ לכל הכלכלנים הגאונים לצאת לכבישי ישראל ולחוש את טעם חוסר ההצלחה המובהק של משרד התחבורה בנתיבים ל 2 פלוס ועד לגודש!!!! הגיע הזמן לתחבורה ציבורית אמינה ויעילה ושינוי דפוס התנהגות של האזרח!!סגור
-
3.תגיד פרופסור מה עם איךה שמחפשים חנייה כמה הם צריכים לשלם על זה שהעיריה דואגת לכך שיעשו סיבובים ויעמדו בהרבה רמזורים?מנכ"ל 19/09/2022 15:26הגב לתגובה זו3 0המודל לא נכון כי המס הזה לא הגיוני.סגור
-
2.המדינה לוקחת מספיק, צריך ללכת להפגין מול הבתים של נערי האוצר, הם מנהלים את המדינה כמו הקומוניסטים עם מכסות וראשיונות למכשור רפואי והם לא משקעים מספיק בתשתיות, המדינה גדלה אבל הם לא הגדילו את הוצאה בהתאם, רק לוקחים כסף מהציבור! (ל"ת)אמיר 19/09/2022 15:21הגב לתגובה זו3 1סגור
-
1.לא צריך את העצות שלך לך תמכור לימונדה ברחוב. רק רוצים לקחת ולא לתת כלום.אלמוג 19/09/2022 15:18הגב לתגובה זו5 2האוצר לא משקיע בתשתיות חשמל תקשורת כבישים וחוסך על שרותים לציבור כמו חינול ובריאות.המדינה לא צריכה לקחת יותר מהציבור כבר לוקחים מספיק.הבלו זה מס לא פרופורציונלי, בניגוד למע"מ הבלו צמוד למדד.סגור