NGS הישראלית הנפיקה באוסטרליה לפי שווי של 20 מיליון דולר
הסיפור של חברת Nutritional Growth Solutions (NGS), או בעברית: פתרונות צמיחה תזונתיים; בזירת הסטארטאפים המקומית, היא לא פחות מדמיונית ומהווה את חלומו הרטוב של כל יזם או יזמית. למה? חברה שלא נאלצה לעבור סבב גיוס אחד, חתמה עם הסכם בלעדיות עם ענקית תרופות עולמית והנפיקה באוסטרליה עם ביקושים גדולים ועלייה של 60% בפחות משבוע. להמשיך?
הסיפור מתחיל בשנת 2013 ובשני פרופ' מבית החולים שניידר - פרופ' משה פיליפ, אנדוקרינולוג ומומחה בעל שם עולמי בתחום הגדילה של ילדיםמיכ ופרופ' רענן שמיר, גסטרואנטרולוג (כן מסתבר שיש מילה כזו) ילדים ומנהל מכון גסטרואנטרולוגיה בשניידר.
השניים החלו לפתח יחדיו שייק מבוסס חלב וחלבון בבית החולים שניידר. הם סיפרו על כך למנהלים שלהם בבית החולים וקופ"ח החליטה להעניק להם חסות ומימון למחקר. האחזקות בחברה מתחלקות בין החברות שתרמו לתהליך.
חברת מור יישום מחקרים החזיקה ערב ההנפקה ב-30% מהמניות, חברת הדסה ביימל רוקחות וטבע – שפיתחה בין היתר את 'חיזוקית' של הדס – שהחזיקה ב-30% נוספים והרופאים אשר פיתחו את השייקים. משרדי החברה יושבים בתל אביב והיא מעסיקה 13 עובדים בישראל ובארה"ב.
המחקר הקליני שעל בסיסו פותח המוצר התמקד בילדים בטווחי הגילאים 3-9, קהל היעד של השייקים הנמכרים תחת המותג "Healthy Height". החברה כבר מוכרת היום בעיקר בשוק האמריקאי דרך הפלטפורמה של Amazon.
ההסכם האסטרטגי עם GSK
אבל מה שבאמת שיפר את העתיד הפיננסי של החברה זה חתימה עם ענקית התרופות גלקסו סמית קליין (GSK), ששילמה ל-NGS 7 מיליון דולר עבור זכויות ההפצה של השייק בהודו. בעבור התשלום הזה, GSK קיבלה בלעדיות רק על המוצר הספציפי הזה בלי תאריך תפוגה.
זאת אומרת שענקית הפארמה גם קיבלה את המתכון של החברה – כלומר, היא ויתרה ברמה מסוימת על הסודות המסחריים שלה; שיכולים להיות עכשיו מועתקים למגוון רחב של מוצרים על ידי GSK – אם וכשהענקית הזו תחליט לעשות זאת, כי כמו שאנחנו כבר יודעים, לחברות הפארמה יש מעט מאוד בושה.
אבל החתימה עם GSK, לכשעצמה, היא תו תקן שקיבלה החברה בשווקים הגלובליים. זה כמו שגוגל תגיע לסטארטאפ ביקנעם ותעשה לו לייסנסינג על הטכנולוגיה שהוא מפתח. הכסף הלך להמשך מימון ופיתוח הפרויקט.
החברה גייסה ב-IPO שלה 7 מיליון דולר אוסטרליים, או 17 מיליון שקלים, לפי מחיר של 20 סנט אוסטרלי למניה. בפועל, הביקושים נסגרו על 30 סנט למניה, כשמאז החלה להיסחר בשבוע שעבר, הגיעה כבר לרמה של 32 סנט. כלומר 60% על מחיר ההנפקה.
למה דווקא להנפיק באוסטרליה?
NGS היא לא סטארטאפ ישראלי טיפוסי, לפחות לא במובנים שאנחנו תופסים סטארטאפ ישראלי טיפוסי. היא לא עברה שלב גיוס ראשוני (SEED), או טרום SEED. בנוסף, מדובר בפודטק שמיוצר בלואוטק. לא צריך טכנולוגיה מיוחדת כדי לייצר את השייק, כמו קוקה קולה (KO) כל מה שצריך זה מתכון. אחרת GSK לא היו נכנסים למדמנה.
לפי הודעת החברה "הבחירה בהנפקה בבורסה האוסטרלית הגיעה על רקע רצונה להתרחב לשווקי אסיה. במסגרת המצגת שפרסמה החברה למשקיעים ערב ההנפקה היא הבהירה כי היא רואה בכניסה לסין הזדמנות. בארץ משווקים מוצרי החברה תחת השם פרו אפ. שוק תוספי התזונה מבוססי החלבון לילדים בו מוערך לבדו ב-2.2 מיליארד דולרים עם שיעור צמיחה שנתי מוערך של 10%".
בראיון לביזפורטל, מנכ"לית החברה לירון פנדל, מסבירה למה בחרה לוותר על הבורסה בישראל ולהגיע ישר לאוסטרליה. "לא הרגשנו שהנאסד"ק זה המקום בשבילנו. להיסחר עם אפל (AAPL) זה נראה לנו גדול עלינו, אנחנו עדיין חברה קטנה. גם השווקים באירופה פחות מעניינים אותנו. אנחנו רוצים להיכנס לשוק במזרח אסיה ואוסטרליה מאפשרת גישה נוחה לשווקים האלה", אמרה פנדל.
סין ואוסטרליה לא במקום טוב, חוץ מזה שיש הסכם של הבורסה עם בורסת סינגפור...
"נכון, סין ואוסטרליה לא במקום טוב. אבל החשיפה של המשקיעים האסייתיים לאוסטרליה היא גבוהה. בעניין של סינגפור, אתה צודק, אבל בשל ענייני הסחירות פה, החלטנו להנפיק שם".
למה לא אירופה אגב, זה שוק שיכול להיות מאוד רווחי וגם קרוב גיאוגרפית?
"2 סיבות עיקריות. הראשון זה ענייני רגולציה. באירופה לכל מדינה יש רגולציה עצמאית, מה שמסבך את זה. השני היא שהשוק הזה לא מפותח באירופה, בניגוד לשווקים במזרח אסיה לשם אנחנו מכוונים".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.עוד טרנד חולף, ממש לא הקופקסון הבאאחד העם 07/11/2020 20:11הגב לתגובה זו0 0לא הייתי משקיע בהם יותר מ 10 שקל, שייקים כאלה ואחרים צצים חדשות להקרין.. לא תהיה כאן איזה תגלית מרעישה..סגור
-
1.התשובות דיי מתחמקותברבור שחור 07/11/2020 08:10הגב לתגובה זו0 0יהיה קשה לגייס כסף ככהסגור