"הייצור הסיני חווה האטה משמעותית ברבעון הראשון - אך היא זמנית"
המפעלים בסין חווים ירידה משמעותית בייצור ברבעון הראשון של השנה, כך לפי דברים שאמר טיאן יולונג, דובר משרד התעשיה הסיני, לכתבים במדינה. לפי הנתונים האחרונים התעשייה הסינית עדיין לא התאוששה ממגיפת הקורונה, הצמיחה הנחלשת במסחר, הירידה בביקוש המקומי וגורמים נוספים.
בנוסף לגורמים הללו שמשפיעים על הכלכלה הסינית כבר חודשים ארוכים, לאחרונה נגיף האומיקרון החל להתפשט באזורים נרחבים בסין. מאז סוף דצמבר הודיע הממשל הסיני על סגרים והגבלות נרחבות, אך לאלה תהיה השפעה קצרת טווח בלבד לדבריו הדובר.
זה עתה חתכו כלכלני מורגן סטנלי את ציפיות הצמיחה של הייצור המקומי הסיני לרבעון הראשון מ-4.9% ל-4.5%. "וריאנט האומיקרון, על אף זמניותו, ככל הנראה יצור טריגר לעוד חופשת השנה הסינית החדשה שתעבור בצל מדיניות של 'השארו בבית' ו'אפס הדבקה', מה שידכא את צריכת השירותים במדינה", נכתב בדוח של בנק ההשקעות.
"יחד עם זאת, ההשפעה על שרשרת האספקה המקומית בתוך סין תשארה פחותה שכן אתרי היצור לחופי המדינה אימצו מדיניות ממוקדת יותר לבלימת הנגיף מאשר זו שקודמה בערים בצפון סין, להן חשיבות כלכלית נמוכה יותר".
בינתיים סין פרסמה את נתוני התל"ג שצמחו ב-4% מעל ציפיות הכלכלנים לצמיחה של 3.6%. לפי הנתונים שהתפרסמו גם הייצור התעשייתי וההשקעות בנכסים עלו מעל הציפיות. ואולם המכירות הקמעונאיות פספסו את התחזיות, מה שמעיד על הביקוש החלש בתוך סין. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הסינית חזרה על אזהרתה מפני "הלחץ המשולש" כשכוונתה לביקוש חלש, קשיי אספקה וציפיות נמוכות.
עוד אמר הדובר כי על אף שמשבר השבבים הוקל מעט, אספקתם עדיין תשאר הדוקה לעת עתה. יצור השבבים ב-2021 עלה ב-33% לעומת 2020, ובדצמבר לבדו ב-1.9% למול שנה קודם לכן, עם 29.9 מיליארד שבבים שיוצרו במדינה. יצור כלי הרכב גדל ב-3.4% בדצמבר 2021 לעומת זה של 2020 - העליה הראשונה מאז אפריל.
האנליסט שייאוון ג'ין מסיטיגרופ כתב כי "הסטת שרשרת הייצור מחוץ לסין האטה, או אף שינתה מגמה, בעקבות התפרצויות מחודשות של הקורונה. צעדי הבלימה היעילים של סין נגד הנגיף אפשרו למפעלים לחזור מהר לייצר. בשנתיים האחרונות כמעט כל המערכת התעשייתית של סין אפשר לה לתפוס את תפקיד 'מתקן היצור כמפלט אחרון' לכל שאר העולם, כשמחוצה לה התמודדו עם הקורונה, הן במדינות מפותחות והן במתפתחות".
ואולם בבנק נומורה היפני, האנליסט הראשי לענייני סין, טינג לו דווקא הצביע על הסיכון בסיטואציה הנוכחית, למרות הדברים שכתבו בסיטיגרופ. לפיו, המחיר שגובה מדיניות האפס-הדבקות עולה כמובן ככל שהוריאנט מופץ במהירות גבוהה יותר - בעוד התועלת מאותה מדיניות ממש, דווקא פוחתת.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה