גוגל מאיימת על אמזון, וולמארט ובעיקר שופיפי בכניסה לתחום המשלוחים
אחת ההצלחות הגדולות של ג'ף בזוס וחברת אמזון AMAZON +1.44% AMAZON 204.61 +1.44% סגירה:0 פתיחה:199.06 גבוה:205.3 נמוך:198.8 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: הוא פיתוח תחום המשלוחים המהירים לבתי הלקוחות. אי אז, כשהתחלנו לקנות דברים דרך האינטרנט בשנות ה-90 ידענו שמדובר בהמתנה ארוכה שיכלה לארוך גם כמה חודשים, וזאת עוד במדינתנו הקטנטונת. אמזון שינתה זאת. תחילה הציעה משלוחים תוך 3 עד 5 ימים, שהפכו למשלוח תוך יומיים, ובהמשך זה התקדם ליום אחד. היום מוצרים רבים זמינים במשלוח תוך יומי. ההתקדמות הזו היא חלק ממה שהפך את אמזון לאחת החברות הגדולות בעולם וסייע לה לשלוט במשך שנים ארוכות בשוק האי-קומרס.
המתחרות הבינו שהן צריכות לתת מענה, והקמעונאית הגדולה בעולם, וולמארט WALMART +2.99% WALMART 86.59 +2.99% סגירה:0 פתיחה:86.32 גבוה:88.29 נמוך:85.91 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , שעולה על אמזון מבחינת מכירות אך משתרכת מאחוריה בכל הנוגע למסחר אונליין נכנס למירוץ עם השקעה של מיליארדים רבים, כולל רכישה ב-3.3 מיליארד דולר של Jet.com, והשיקה שרות משלוחים מהר משלה, אותו היא מקווה להפוך לאחד ממנועי הצמיחה העתידיים שלה.
אל התחום הלוהט נכנסה גם החברה הצעירה שופיפי SHOPIFY INC -1.22% SHOPIFY INC 104.59 -1.22% סגירה:0 פתיחה:104.31 גבוה:105.38 נמוך:103.27 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: . החברה הקנדית איננה מוכרת בעצמה מוצרים אונליין, אלא היא משווקת פלטפורמה שמאפשרת הפעלת חנויות מקוונות. כחלק מחבילת השירות שהיא מציעה ללקוחותיה, אחד הפיצ'רים שסייעו מאד להתרחבות החברה והגדילו את קהל לקוחותיה, ובעיקר את התלות שלהם בה, הוא האפשרות לתמיכה בלוגיסטיקה של המשלוחים, אחד מאבני הנגף המרכזיים שעודמים בפני עסקים קטנים שמנסים למכור אונליין.
כעת נכנסת מתחרה בעלת שיעור קומה, חברת אלפאבית GOOGLE +1.57% GOOGLE 179.58 +1.57% סגירה:0 פתיחה:175.26 גבוה:180.17 נמוך:175.12 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (החברה האם של גוגל), שמנסה לנצל את עוצמתה וגודלה כדי לנכס לעצמה נתח שוק בתחום הלוהט, צעד שעלול לפגוע בעיקר בשופיפי, שכן השירות החדש שהיא מציעה מתחרה ישירות בהתמחות של שופיפי - העסקים הקטנים שמוכרים אונליין.
גוגל לא בנתה את התשתיות הנחוצות להקמת מערך משולחים אלטרנטיבי לענקיות המסחר, אך מה שהיא עושה עשוי לכוון ישירות לפתרון הבעיה איתן הן מתמודדות - הלוגיסטיקה המסובכת הנצרכת כדי לאפשר משלוחים מהירים ואמינים ללקוחות.
גוגל השיקה שירות הנקרא "פתרונות צי המייל האחרון" (Last Mile Fleet Solution). באתר החברה התפרסמה "מפת הדרכים" של המוצר שכתב מנהל המוצר שאלין מאנטרי: "הלקוחות סומכים כעת על משלוחים יותר מאי פעם, והם מצפים שהמשלוחים יהיו מהירים, אמינים ובמחיר נמוך. למעשה מסחר מקוון (איקומרס) בדרכו להכפיל את עצמו עד שנת 2026, ו-90% מהלקוחות בארצות הברית מצפים למשלוח חינם בטווח זמן של יומיים שלושה. המשמעות היא שמפעילי הציים של המשלוח של ה"מייל האחרון" (כלומר, לבית הלקוח), חייבים לשפר את דרכי פעילותם".
הפתרון של גוגל לא מבצע משלוחים, אלא מסייע לחברות שיש להם כבר ציי רכבים לעשות עבודה טובה יותר. הפלטפורמה מסייעת בשיפור כל שלב מעבודת המשלוח: דיוק בכתובות, תכנון נתיבי נסיעה, סיוע בניווט של הנהגים, מעקב אחר התקדמות המשלוח וניתוח ביצוע ציי הרכבים. או במילים פשוטות גוגל מציעה תוכנה שתאפשר לנהל את המשלוחים ואת חווית הלקוח בצורה הטובה ביותר. זה אולי לא נשמע כמו דבר גדול, אבל אחת החוזקות של אמזון ושל שופיפי בנויה בדיוק על הדבר הזה, וכעת גוגל תאפשר לכל חברה קטנה להגיע לאותה רמת יעילות של חברות הענק.
אמזון וולמארט ככל הנראה פחות יפגעו שכן המשלוח הוא רק סגמנט משלים למכירות שלהן עצמן. מי שעומדת בחזית, או שמא נאמר, מי שגוגל "הולכת לה על הראש", זאת שופיפי שרגישה הרבה יותר לתחרות מן הסוג הזה, כיון שהיא פונה בדיוק לסגמנט של העסקים הקטנים ומעניקה להם כלים לשיפור העסק, בין השאר בתחום המסובך של הלוגיסטיקה של המשלוחים.
מניית חברת שופיפי עוברת רכבת הרים לא טריוויאלית בתקופה האחרונה. החברה פרחה בתקופת הסגרים וההגבלות של מגפת הקורונה, כאשר הרבה עסקים עברו למכירות אונליין ונהנהו מחבילת הפתרונות של החברה. כך יכלה שופיפי להציג קצבי צמיחה של מעל 100% ברבעונים מסוימים במהלך המגיפה, ובאחרים קרוב לכך. אך יחד עם פתיחת השוק מחדש עם סיום הסגרים צנחו גם שיעורי הצמיחה, כשברבעון הרביעי של שנת 2021 הגיעו ל-41% כשהציפיות לשנת 2022 הן לצמיחה של 31% בלבד לעומת 57% בשנת 2021.
המניה לא אחרה להגיב לשנוי האוירה בשוק. משיא של 1762 דולר למניה בסוף שנת 2021 צנחו מכירות החברה ל-510 דולר בלבד בתחילת מרץ. בשבוע שעבר השתנה המומנטום שוב כשיחד עם הזינוקים המפתיעים בנאסד"ק קפץ מחיר החברה ב-50%. אולם היום חוזרת המניה לרדת בשיעור ניכר של מעל 10% - כל זה ללא הודעה מיוחדת מצד החברה. ייתכן שההסבר לירידה הנוכחית היא ההצהרה של גוגל על השירות החדש שנכנס לסגמנט שלה. ההצהרה יצאה אומנם ביום חמישי כבר, וביום שישי המניה המשיכה לעלות, אולם ייתכן שלמשקיעים לקח זמן להבין את משמעות ההודעה, והסיכון שהיא מהווה לעסק של שופיפי.
המניה של חברת שופיפי אמנם צנחה באופן ניכר בחודשים האחרונים, אך עדיין קשה להתייחס אליה כמניה "זולה". שווי השוק של החברה עומד על כ-78 מיליארד דולר, והיא נסחרת במכפיל של 10 על ההכנסות הצפויות בשנה הקרובה ובמכפיל של 150 על הרווח הצפוי. אפילו אמזון, שידועה במכפילים הנדיבים שמעניק לה השוק, נסחרת במכפיל 3 על ההכנסות ומכפיל 65 על הרווח. איביי, ענקית מסחר אלקטרוני נוספת נסחרת במכפיל 3 על ההכנסות ומכפיל 13 בלבד על הרווח, כך שקשה לדעת האם הנפילה היום היא מחמת המתחרה החדשה או שמא חלק מהתנודתיות הגבוהה של השוק הלא יציב שאנו חווים לאחרונה, במיוחד במניות צמיחה טכנולוגיות.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.זו כתבה מיועדת לארץ? (ל"ת)לוקו 22/03/2022 07:51הגב לתגובה זו1 0סגור
-
1.המספרים שלך לא מסתדרים לינחמן 22/03/2022 01:24הגב לתגובה זו1 0אני רואה מכפיל 33 על הכנסות 3 ושווי 99; תוכל להסביר.סגור