הבינה המלאכותית סחפה את מניית אדובי אך השדים מהעבר מאיימים לשוב ולצוף

ענקית התוכנה האמריקאית ראתה זינוק במחיר המניה במהלך תקופת הקורונה לשיא כל הזמנים, אלא שאז באה הנפילה שמחקה את כל העליות; בינתיים 2023 והעניין הגובר בבינה מלאכותית מאירים פנים לחברה, אך האם הטעויות שבוצעו בחברה יחזרו להעיב על מחיר המניה?
 | 
telegram
(2)

מהפכת הבינה המלאכותית, אשר התרגשה עלינו בחודשים האחרונים, מפיחה רוח מחודשת במניה ADOBE INC +1.53% ADOBE INC 512.15 +1.53% ADOBE INC סגירה:0 פתיחה:502.5 גבוה:513.37 נמוך:502.5 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: . לאחר שלפני כשנתיים זינק מחיר המניה לשיא כל הזמנים במהלך תקופת הקורונה, אך מיד אחריה באה ההתרסקות, שהביאה למחיקה של כל העליות בשנה החולפת. כעת ניצבת המניה בפני ראלי נוסף, אך השדים מהעבר מאיימים לחזור ולצוף.

2022 - שנת שפל
בדומה לחברות טכנולוגיה רבות, גם אדובי נהנתה מהגאות בשווקים שהקפיצה את מחיר מנייתה לשיא כל הזמנים. אלא שאז הגיעה שנת 2022, במהלכה צנח מחיר המניה בכ-60% בהשוואה למחיר השיא שנרשם בסף נובמבר 2021, תוך שהיא מוחקת את כל העליות של תקופת הקורונה. אדובי אמנם לא הייתה המניה היחידה שסבלה מהמשבר בשווקים, אך היא התמודדה עם בעיה נוספת - כתף קרה מצד המשקיעים שלא אהבו את עסקת הענק שביצעה.

עם פרסום דוחות הרבעון השני של 2022, בחודש ספטמבר אשתקד, הודיעה החברה על רכישת הסטארטאפ פיגמה (Figma) תמורת סכום שיא של 20 מיליארד דולר (חצי במניות חצי במזומן). סכום הרכישה הגבוה, נקשר בין היתר לעניין הרב בחברה, הפועלת בתחום התוכנה היצירתית (creative software), מצד שורה של ענקיות טכנולוגיה וביניהן מיקרוסופוט, גוגל, אורקל ו-Salesforce. אלא שהאנליסטים והמשקיעים פחות אהבו את העסקה ושלחו את המניה לירידה יומית של 10%. זאת על אף תוצאות החברה, אשר הוצגו באותו היום, בהן היא עמדה בצפי המוקדם בשורה העליונה, אך הכתה אותו בשורה התחתונה.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

האנליסטים הסכימו שפיגמה מתאימה לאדובי מבחינה אסטרטגית, ואף עשויה להשתלב "בצורה סינרגטית". עם זאת, הם בחרו להטיל ספק סביב "כדאיות העסקה", והמחיר אותו נאלצה החברה לשלם. ברקע, העובדה שמחיר הרכישה, שווה ערך לשביעית משווי השוק של אדובי באותה תקופה וכפי שש מהמכירות שלה, מה שעושי היה להיתרגם לשחיקה ברווחיות של החברה. חשש נוסף אותו הביעו האנליסטים, נגע לסביבה התחרותית שהביאה את החברה לשלם את המחיר הגבוה של העסקה, ואשר עשוי לערער את מעמדה בתחום לנוכח התחזקותן של ענקיות הטכנולוגיה.

הבינה המלאכותית - רוח חדשה
אך בדומה לכל שוק המניות, גם עבור אדובי השנים האחרונות הם סוג של "רכבת הרים". עם 2022 הייתה שנת שפל, הרי שלפחות המחצית הראשונה של 2023 מסתמנת כשנת תחייה עבור חברת התוכנה. מתחיל השנה זינקה מניית החברה בכ-44% תוך שהיא משלימה זינוק של כ-76% ממחיר השפל, שנרשם במהלך סוף חודש ספטמבר 2022. כיום נסחרת המניה במחיר של 489 דולר, ולפי שווי שוק כולל של 222.56 מיליארד דולר. לצורך השוואה, מדד הנאסד"ק רשם מתחילת השנה קפיצה של כ-33%, בזמן שמדד הדגל S&P 500 עלה בכ-16%.


מהלך מניית החברה בחמש השנים האחרונות

ברקע לזינוק במחיר המניה נמצא העניין הגובר סביב תחום הבינה המלאכותית (AI), שהחל בסוף השנה שעברה עם השקתן של הפלטפורמות הפופולאריות ChatGPT ו-DALL-E של חברת OpenAI. לפני כחודש, השיקה אדובי את "Adobe Photoshop Generative Fill". תוכנה אשר תאפשר למשתמשים לערוך ולשפר תמונות באמצעות בינה מלאכותית. למעשה, על פי הודעת החברה, כל שהמשתמשים ידרשו לעשות הוא לכתוב לתוכנה, אשר תושק באופן רשמי עד סוף השנה, את התוצאה הרצויה והיא כבר תבצע את זה לבד.

במקביל דיווחה החברה גם על תוצאות שיא ברבעון הראשון של 2023, תוך שהיא נהנית מביקוש חזק לשלושת מוצרי הענן המרכזיים שלה. הכנסות החברה עמדו על .8 מיליארד דולר, עלייה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה, הציגה החברה רווח נקי של 1.3 מיליארד דולר (3.91 דולר למניה), עלייה דומה של כ-10% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. בכך, הכתה החברה את צפי האנליסטים המוקדם להכנסות של  4.77 מיליארד דולר, על רווח מתואם של 3.77 דולר למניה. החברה גם רכשה מחדש במהלך הרבעון כ-2.7 מיליון מניות, והקטינה עוד יותר את מספר המניות שלה ל-459 מיליון, בהשוואה ל-473 מיליון ברבעון השני של 2022.

הביקוש החזק הצפוי לתוכנה החדשה של החברה, בא לידי ביטוי גם בתחזיות אותן העניקה עם פרסום הדוחות הרבעוניים. החברה צופה לסיים את 2023 עם הכנסות של בין 19.25 מיליארד דולר ל-19.35 מיליארד דולר, עלייה של כ-9.6% (אמצע הטווח) בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה, הרווח צפוי לעמוד בטווח שבין 11.15 ל-11.25 דולר למניה, גבוה מהתחזית המקורית לרווח מתואם של בין 10.85 ל-11.15 דולר, אותו הציגה החברה בעבר.

לאחר פרסום הדוחות אמר מנכ"ל החברה, שנטנו נראיין, כי החדשנות הגדולה של אדובי ממקמת אותה "כמובילה בעידן החדש של הבינה המלאכותית". כשנשאל על השפעת הבינה המלאכותית על עסקי החברה אמר דן דורן, סמנכ"ל הכספים של אדובי, כי הוא צופה שהבינה המלאכותית היצרנית תהיה מנוע רווח והכנסות משמעותי עבור החברה לעשורים רבים קדימה.

עסקת פיגמה ממשיכה להטיל צל כבד
אלא שמעל לכל גלי האופטימיות וההצלחות העסקיות מרחפת עננה כבדה, הנוגעת לעסקת רכישת פיגמה אשר טרם הושלמה. בימים אלו ניצב החברה בפני חקירה של הרגולטורים על הגבלים עסקיים באיחוד האירופי. זאת לאחר שמוקדם יותר השנה הזהירה הנציבות של האיחוד, כי העסקה מאיימת להשפיע באופן משמעותי על התחרות בשוק של עיצוב מוצר אינטראקטיבי. ההחלטה הראשונית בעניין צפויה להתקבל בעוד כחודש (ב-7 באוגוסט). ואם לא די בכך הרי שבסוף השבוע הודיע הרגולטור הבריטי לחברה כי יש לה שבוע להמציא פתרונות לשאלה כיצד היא מתכננת להתמודד עם החששות שהועלו מצד הרגולטורים, ולא היא תאלץ לעמוד בפני חקירה מעמיקה יותר.

לביטול העסקה אם וכאשר, עשויות להיות השלכות קשות על החברה, שכן היא השקיעה משאבים רבים ברכישה ובהטמעה של הטכנולוגיה. במידה והרכישה תיחסם, אדובי תאלץ ככלל הנראה להיפטר מפיגמה, כדי למזער את הנזקים של העסקה. בין כך ובין כך נראה שבחברה ישמחו להשאיר את הסיפור מאחוריהם, ולא מן הנמנע שיש מי שמתחרטים בכלל על עצם קיומה. בכל אופן, בחברה יקוו שהעניין הגובר בטכנולוגיה שלהם ובבינה מלאכותית יעלימו את תשומת הלב התקשורתית מהאירועים שיתרחשו מול הרגולטורים.

מהצעת רכש מסטיב ג'ובס למובילה עולמית
אדובי נוסדה בשנת 1982 על ידי שני מהנדסים, ג'ון וורנוק וצ'רלס גשקה, שעזבו את זירוקס במטרה לפתח תוכנות להדפסה. הם פיתחו את ה-PostScript page description language, שהפך לתקן הבינלאומי להדפסת מחשב. מי שניסה לרכוש את החברה בשלבים הראשונים, הוא לא אחר ממיסד אפל, סטיב ג'ובס, שהציע עבורה 5 מיליון דולר. כבר מהשלבים הראשונים החברה נחלה הצלחה גדולה, עד שהפכה תחת המנכ"ל הנוכחי שנטנו נראיין, למובילה עולמית בתחום התוכנה היצירתית (Creative Software) שכולל מדיה דיגיטלית (81% מההכנסות), חוויה דיגיטלית (17.7% מההכנסות), הוצאה לאור ופרסום.

מוצר הדגל של החברה הוא ה-Creative Cloud, שירות מנויים המאפשר לחברים בו לגשת למוצרים שלה.  בין מוצרי החברה ניתן למנות את תוכנת העריכה הפופולארית פוטשופ (Photoshop), תוכנת עריכת הוידאו פרימייר פרו (Premiere Pro), תוכנת הגרפיקה אילוסטרייטור (Illustrator) ותוכנת ההוצאה לאור אינדיזיין (InDesign). החברה מתחרה בחברות כמו Salesforce, Synopsys, Cadence Design, אורקל, SAP וכמה חברות ענק פרטיות כמו MAGIX Software הגרמניה ועוד.ו-SAP, וכמה חברות ענק פרטיות כמו MAGIX Software הגרמניה ועוד.

מניית אדובי נהנתה מצמיחה הדרגתית מתמדת במחיר המניה בשני העשורים האחרונים. מתחילת ההתאוששות שלאחר משבר 2008 (פברואר 2009), ועד לצניחה האחרונה במחרי המניה במהלך 2022 קפץ מחיר המניה בלא פחות מ-3,379%, לעומת עליה של 960% במדד הנאסד"ק במקביל. בסוף נובמבר 2021, הגיעה החברה לשיא כל הזמנים שלה, עם מחיר של 700 דולר למניה. אל שמאז כאמור ירד המחיר, וכיום היא נסחרת במחיר של כ-485 דולר.

תגובות לכתבה(2):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    OXY?
    לרון 05/07/2023 16:30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הגדלה,כנ"ל מפליא רק הפוך
    סגור
  • 1.
    ADBE
    לרון 05/07/2023 16:30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מניית באפט טיפוסית,יושבים וזהו,מפליא שבאפט לא שם, כנראה הגיל
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות