מארסק עם אזהרת רווח - חששות מעודף היצע והאירועים בים האדום
ענקית הספנות מארסק מזהירה היום (חמישי) מביקוש חלש להובלת מכולות שצפוי לפגוע ברווחים יותר מהצפי וכי היא לא רואה דחיפה משמעותית מעליית תעריפי ההובלה עקב השיבושים בים האדום. האזהרה גרמה לירידות של 14% במניות החברה.
בנוסף, מארסק הודיעה כי תשהה את תוכנית הרכישה העצמית שלה, בניגוד לאופטימיות המשקיעים בתקופה האחרונה לגבי המגזר. מניות הובלת המכולות היו חלק מהמניות שסיפקו את הביצועים הגבוהים ביותר באירופה השנה, לאחר שניתוב מחדש של ספינות בעקבות התקיפות של החותי'ם בים האדום גרם לעליית תעריפי ההובלה.
מארסק, בדומה לחברות הובלה אחרות, הסיטה ספינות לנתיב שיט ארוך יותר בעקבות התקיפות, מה שגרם לאנליסטים לצפות כי זמני השיט הארוכים ותעריפי ההובלה הגבוהים יגברו על העלייה במספר אוניות המכולה שיצטרפו לשוק. עם זאת, מנכ"ל מארסק, וינסנט קלרק, ציין כי מספר כפול של ספינות צפוי להיכנס לשוק ממה שנדרש בכדי לשלוח ספינות מסביב לאפריקה.
מגיפת הקורונה הגדילה את רווחי חברות הספנות, מה שגרם לגל של הזמנות לספינות חדשות. כלי השיט שנמסרו בסוף השנה שעברה שימשו למלא את החוסרים שנוצרו מההפלגה הארוכה יותר סביב אפריקה, אך השוק צפוי להגיע לקיבולת יתר במהלך 2024, שתורגש ב-2025 ואולי גם ב-2026. "אנחנו נראה שיש יותר מדי ספינות בעולם בשהוואה למספר המכולות שנדרש להעביר", אמר קלרק. "גם אם בעוד שנה מהיום עדיין נמשיך להפליג סביב אפריקה, עודף הקיבולת והלחץ על המחירים יימשכו".
התחזית להמשך
מארסק, המשמשת כברומטר עבור שוק הסחר העולמי, אמרה כי היא צופה רווח EBITDA של בין 1 מיליארד ל-6 מיליארד דולר השנה, לעומת רווח של 9.6 מיליארד דולר שהשיגה בשנה שעברה. בוול-סטריט מצפים לרווח של 6.6 מיליארד דולר השנה."צפינו תחזית שמרנית, אבל אנחנו רואים בנתונים הללו פסימיים למדי ובמסגרת התחזית שלנו טרם השיבושים בים האדום", אמרו אנליסטים מג'יפריס. בג'יי פי מורגן צופים כי האירועים בים סוף יגדילו את רווחי החברה ברבעון הראשון, אבל "המצב הכללי של עודף קיבולת צפוי לחזור ככל ושנת 2024 מתקדמת" וככל הנראה יימשך לתוך 2025.
ענקית ההובלה מסרה כי שליש מנפחי המכולות שלה הושפעו מהשיבושים בים האדום. בחודש שעבר ניסתה מארסק לחדש את השיט בים האדום, אך אחת מאוניותיה נפגעו, מה שגרם לחברה להודיעה כי תפסיק לשוט באיזור עד להודעה חדשה. גם הודעת הצי האמריקני כי אינו יכול להבטיח מעבר בטוח באזור, חיזק את המהלך. "רק בגלל ששום דבר לא קרה שם במשך שבוע, זה לא אומר שאנחנו יכולים לנסות שוב", אמר קלרק. "אנחנו צריכים להיות בטוחים שביום שנחזור לים האדום, זה יהיה בגלל שאנחנו מאמינים שאנחנו יכולים לעשות את זה לצמיתות". המנכ"ל ציין כי השיבושים בים האדום הם לא באותו הסדר גודל של מה שהתרחש בתקופת הקורונה, כאשר תעריפים ורווחים זינקו בעקבות הסגרים, שינוי התנהגות הצרכנים וצווארי בקבוק.
"במקרה הנוכחי, זה רק זמן שיט ארוך יותר", אמר המנכ"ל. "ברגע שנחזור להפליג דרך תעלת סואץ, המחירים יירדו מיד".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה