הקרב על הטיסות ללונדון: "להוריד מחירים זה הדבר הפשוט ביותר והכי לא נכון"
לפני כשנה הצטרפה לשוק התעופה בישראל, חברת BMI, חברת תעופה בריטית שבסיסה הראשי נמצא בנמל התעופה הית'רו בלונדון. החברה מפעילה טיסות למעל 50 יעדים באירופה, אמריקה, המזרח התיכון וצפון אפריקה, ומאז שנת 2008 טסה גם לישראל.
'בריטיש איירווייס' והחברה הלאומית 'אל על', התרגלו במשך עשרות שנים להפעיל את הקו המבוקש, תל אביב - לונדון אך כיום, עם כניסתה של BMI, לא קל להן להתמודד עם המתחרה החדשה בזירה.
מה שמוסיף לתחרות הגדולה היא הכניסה לעונת השפל בשוק התעופה כאשר הירידה מוערכת בכ-15%-20% במספר הנוסעים. ירידה זו גרמה להחרפת התחרות בין חברות התעופה, שפותחות קווים חדשים ויוזמות מבצעים. החברות עושות הכול בכדי לשמר את נתח השוק שהלן ומנגד החברה החדשה מנסה להשיג להגדיל את הלקוחות.
בעקבות כך, ניתן לראות הורדת מחירים משמעותית. שתי החברות הוותיקות השיבו מלחמה למהלך הכניסה של BMI ויצאו במבצעי הוזלה שהגיעו עד 199 דולר לכרטיס, והחזר כספי למי שירכוש כרטיס ויאבד את מקום עבודתו. בנוסף לכך, חברת ' אל על' הגישה תביעה נגד משרד התחבורה, בנוגע להקצאת זמני המראה ונחיתה נוחים בהית'רו.
כרטיס ב-199 דולר
חברת 'אל על' הציגה בתחילת השבוע, טיסת בוקר חדשה לשדה התעופה 'לוטון' בלונדון, כאשר מבצע ההשקה לחברי מועדון הנוסע המתמיד היה 400 כרטיסים במחיר 199 דולר בתוספת נקודה אחת במחלקת תיירים וכבר ביום שני חברת אל על דיווחה כי כל הכרטיסים שהציעה במסגרת המבצע - אזלו תוך שעות ספורות. בנוסף לכך, אל על הציעה במסגרת אותו המבצע כרטיסים במחיר 499 דולר בתוספת נקודות במחלקת עסקים.
חברת 'בריטיש איירווייס' לא נשארת מאחור ויוצאת גם היא השבוע עם במבצע בשיתוף קבוצת ישראכרט ומציעה למחזיקי הכרטיס מחירים מיוחדים לכרטיסי טיסה ללונדון, לרכישה וטיסה גם בחודשי הקיץ. במסגרת המבצע המשותף, יוכלו לקוחות MasterCard של קבוצות 'ישראכרט' להזמין כרטיס טיסה הלוך ושוב ללונדון במחלקת תיירים במחיר של 530 דולר. כרטיס טיסה במחלקת תיירים פלוס יעלה 1,078 דולר, במחלקת עסקים יעלה 1,536 דולר ובמחלקה ראשונה יעלה 3,636 דולר.
חברת BMI מציעה עכשיו זוג כרטיסים ללונדון במחיר של 399 דולר לכרטיס. צריך לרכוש אותם עד 17 במאי, והיציאה חייבת להיות עד 31 במאי. 'בריטיש איירוייס' מציעה לרכישה עד סוף אפריל כרטיס ללונדון ב 581- דולר, ליציאה עד סוף חודש יוני.
התחרות בקו בלונדון היא רק יריית הפתיחה למה שיקרה הקיץ בקווים מישראל ואליה. בעקבות כך, שוחח Bizportal עם מנכ"ל חברת BMI בישראל, סבסטיאן ויינשטיין:
"לונדון היא ציר מרכזי בעולם, החשוב לקהל הישראלי, גם לנוסע הנופש וגם לנוסע העסקי. הקרב הוא על יעד אסטרטגי, אנו קראנו תיגר על ההגמוניה שקיימת עשרות שנים ולא הייתה לטובת הצרכן". אומר ויינשטיין, שכיהן בעבר כמנהל השיווק של היעדים ארוכי הטווח באל על. עוד מוסיף, "לא חשבנו שיגישו לנו את היעד האסטרטגי הזה על מגש של כסף".
ויינשטיין מבקר את מתחריו על הורדת המחירים ואומר כי "להוריד מחירים זה הדבר הפשוט ביותר והדבר הכי לא נכון בחשיבה לטווח ארוך ובעצם זהו ניסיון לשמור על נתח שוק בצורה של מודל עסקי ישן וללא יצירתיות".
"הכוונה ביצירתיות מבחינתינו, היא להציע סל מוצרים שלם ולא רק מחיר אטרקטיבי אלא מוצרים עם ערך מוסף: נהג פרטי בשדה התעופה, שף שמבשל במהלך הטיסה".
בנוסף לכך, אומר ויינשטיין כי "בזמן שחברות אחרות מגדילות את מספר המושבים כדי לשמר באופן מלאכותי את נתח השוק שלהן, אנחנו הגדלנו ושילשנו את מספר המקומות באמצעות הכפלת כמות הטיסות לשתי טיסות ביום, בנוסף לכך, הוספנו מטוס נוסעים גדול יותר שיתחיל לפעול החל מה-3 במאי".
חברת הלו-קוסט: "חברות מסוג זה אינן יכולות להתקיים בארץ"
חברת הלו-קוסט הבריטית 'ג'ט '2- אשר תתחיל בקרוב להפעיל קו טיסות ממנצ'סטר לתל-אביב, ויש הערכות כי 'איזיג'ט' בוחנים את האפשרות להתחיל בטיסות בקו לישראל. ויינשטיין מתייחס לכניסת חברות הלוו-קוסט בדבריו ואומר, כי "חברות אלו פונות לנישות מאוד מצומצמות. רק לא מזמן הפסיקה את הטיסות חברת התעופה הבריטית "טומסון פליי" זאת לאחר כשנה בלבד". החברה הפעילה שש טיסות שבועיות, מהן טיסות בקו לונדון-ת"א וטיסות ישירות מנצ'סטר-ת"א כאשר המחירים היו זולים ביותר, החל מ 99- דולר לכרטיס בכיוון אחד."
ויינשטיין מסביר כי "חברות מסוג זה אינן יכולות להתקיים בארץ, המודל העסקי שלהן מבוסס על מחירי דלק נמוכים ונחיתות והמראות בשדות תעופה נידחים וזולים, הבעיה היא שבישראל ישנו שדה תעופה מרכזי אחד ולכן אין אפשרות למשא ומתן אחר והם משלמים כמונו את המיסים הגבוהים".
חברה קטנה, לא תמיד יתרון
BMI היא חברה קטנה וזה לא תמיד פועל לטובתה, ויינשטיין מציין כי "בשל העובדה שאנו חברה קטנה, קל לנו יותר לשנות דברים מהיום להיום בצורה זריזה". החסרון לדבריו, הוא "שהגודל לעתים מקשה עלינו בהתמודדות עם מאסות של לקוחות המציפים את המרכז שלנו אבל גם לכך אנו מוצאים פתרונות ואם נזדקק אז נגדיל את המערך של העובדים בחברה".
המשבר מדגיש את המלחמה שמתקיימת היום
אמנם יש ירידה של כ-20% בתנועת הנוסעים אך הירידה ניכרת בעיקר בקרב אנשי העסקים. החברות הוציאו מדיניות חדשה אשר אומרת כי במחלקת העסקים יוכלו לנסוע רק הבכירים ובכך הן מצמצמות את ההוצאות. לשם כך אנו מציעים את מחלקת הפרימיום אקונומי אשר מציעים לנוסעים תנאים טובים במחיר אטרקטיבי של 799 דולר דולר (בקניית 2 כרטיסים) ועם 1.27 מטר מרווח לרגליים".
עוד בהקשר זה, אומר ויינשטיין כי "המשבר הכלכלי מדגיש את התחרות, אני מאמין כי במידה והמצב הכלכלי היה טוב יותר התחרות לא הייתה על כל הסגמנטים אלא בעיקר על אנשי העסקים אך היום כל נוסע חשוב ולכן המלחמה קשה יותר".
בשאלה על ההשקעה בתקציבי הפרסום מציין ויינשטיין כי הם לא צימצמו בתקציב לנוכח המשבר הכלכלי, "עם כניסתינו לשוק השקענו כ-3 מיליון שקל בפרסום, מי שרוצה להיות שחקן מרכזי חייב להשקיע בכך. אנו לא אפיזודה חולפת. באנו בשביל להשאר".
על הטענה כי אין מקום לשחקן שלישי בתחום הטיסות לאנגליה, אומר ויינשטיין, "בכך אני משווה את הענף לתחום הסלולר, כאשר נכנסה פרטנר לתחום אמרו כי אין מקום בשוק, שהשוק רווי ובכל זאת במהלך מבריק של ראשי פרטנר בזמנו. אותו הדבר התחום התעופה, אני מתכוון ש-BMI תהייה האורנג' של ענף התיירות ואנחנו בדרך הנכונה".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה