מדד ההובלה הימית צלל 62% בחודש וחצי, האם זה אומר מיתון?
מדד ההובלה הימית צנח באופן דרמטי בחודש וחצי האחרון. מ-1,930 נקודות ב-12 בדצמבר צנח המדד לערך של 726 נקודות ביום שישי שעבר - נפילה של 62%. יחסית לערכו הגבוה בכל הזמנים, 11,793 נקודות ב-20 למאי 2008, המדד נמוך כיום ב-94%. מדד ההובלה הימית נפגש בסביבות הרמה הנוכחית רק בסוף 2008, בלב המיתון העולמי שהתחולל בעקבות משבר הסאב-פריים.
בדיוק כמחירה של כל סחורה, מחיר ההובלה הימית אינו קבוע אלא נקבע על ידי ההיצע והביקוש. מדד מחירי ההובלה הימית, (Baltic Dry Index (BDI, נקבע מדי יום מאז 1998 בבורסת Baltic, לונדון. המדד מראה את העלות הממוצעת של הובלת סחורות יבשות בתפזורת, דוגמת פחם, עפרת ברזל וגרעינים, ב-26 נתיבי השיט העיקריים בעולם.
לאורך השנים שימש המדד אינדיקאטור לביקוש לסחורות ולצריכתן ברחבי העולם, כך שבמקרה הנוכחי יכולה הייתה הנפילה במדד להצביע על ירידה בביקוש לסחורות. אבל איך אפשר להסביר את הדבר נוכח העלייה במדד הסחורות CCI ב-6.2% והעלייה הממוצעת בשיעור של 14.2% במחירי המתכות התעשייתיות באותו פרק זמן? מתברר שהסיבה לנפילה הנוכחית במחירי ההובלה הימית היא עודף קיבולת ולא ירידה בביקוש לסחורות.
Ed Yardeni, נשיא ואסטרטג ראשי של חברת המחקר האמריקנית Yardeni Research , הסביר שלפני כמה שנים היה מחסור גדול באניות גדולות להובלת סחורות יבשות, ומדד ההובלה הימית נסק. התגובה של חברות הספנות לעליית מחירי ההובלה הימית, הייתה להזמין מהמספנות אוניות ענק חדשות. ההזמנות נמסרו לפני המיתון של סוף 2008 ו-2009, מיתון שהפיל את מחירי ההובלה הימית. אולם מכיוון שבניית אוניות ענק חדשות אורכת זמן רב, אוניות רבות מסופקות רק עכשיו, כך שכרגע יש עודף גדול של כושר הובלה ימית.
פיטר הול, כלכלן ראשי של Export Development Canada, טוען שהקיבולת העולמית של האוניות להובלה ימית של סחורות יבשות קפץ ב-10% בששת החודשים האחרונים של 2011. לעומת זאת, הביקוש העולמי להובלה ימית ירד, בגלל רעידת האדמה ביפן, המהומות בעולם הערבי והירידה בפעילות התעשייתית בסין. כך שזאת הייתה הסיבה לצניחה במחירי ההובלה הימית.
לדבריו, התחזית היא לגידול נוסף בשיעור 7% ביכולת ההובלה ב-2012. כך שאפילו צמיחה כלכלית גלובלית משמעותית לא תפתור את בעיית המחירים הנמוכים של ההובלה הימית. הוא מוסיף ואומר כי יכול להיווצר גידול בביקוש העולמי להובלה ימית ובכל זאת לא יהיה שיפור במדד בגלל כל אותן אוניות חדשות, כך שמדד ההובלה הימית אינו יכול לשמש כיום ברומטר למצב הכלכלה העולמית.
בניגוד לדעתו סובר טימותי רוס, ב-Samsung Securities שמדד ההובלה הימית יכול לחזור לרמה של 2,000 נקודות כבר בהתחלת המחצית השנייה של 2012. זאת כיוון שהעלייה במחיר הדלק והנסיקה במחירי גרוטאות המתכות לערכם הגבוה ביותר מזה עשור, יגרמו לחברות ספנות להשבית אוניות ישנות ולמכור אותן כגרוטאות מתכת. לדבריו כ-25% מהצי העולמי של אוניות להובלה יבשתית מורכב מאניות בנות 20 שנה או יותר.
יתר על כך, מחירי ההובלה הימית צפויים לעלות בעקבות גמר חגיגות שנת הירח החדשה בסין בשבוע האחרון וחזרה לפעילות מלאה שם. סין היא הצרכנית הגדולה בעולם להובלה ימית של עפרות ברזל, פחם וסחורות נוספות.
אפשר למצוא חיזוק לטענותיו של רוס בעלייה האחרונה במחיריהן של מניות חברות הספנות הגדולות בהונג קונג, זאת למרות הירידה התלולה במחירי ההובלה הימית. מניית חברת Pacific Basin Shipping, המפעילה הגדולה ביותר של אוניות לסחורות בהונג קונג, עלתה לערכה הגבוה ביותר בשלושת החודשים האחרונים, ומניית החברה השנייה בגודלה China Shipping Development עלתה ב-9.1% בחמשת הימים האחרונים.
שוק הסחורות בשבוע האחרון
במסחר בסחורות בשבוע שעבר נרשמו עליות חדות כמעט בכל הסחורות. מדד הסחורות הרציף CCI של Reuters CRB, המורכב מ-17 סחורות עיקריות במשקל שווה כל אחת, עלה בסיכום שבועי ב-3%. מדד CCI נמוך כיום ב-13.8% משיא כל הזמנים, שנרשם ב-20 באפריל 2011, אבל גבוה ב-9% מהשפל במחירו ב-16 בדצמבר 2011. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.
חברות בתחום ההובלה הימית של סחורות יבשות
מחירי המניות של חברות ספנות העוסקות בהובלה של סחורות יבשות צנחו בשיעור ניכר ב-12 החודשים האחרונים, אבל למרבה ההפתעה עלו ב-4 השבועות האחרונים. בטבלה שלהלן מידע עדכני על ארבע חברות בתחום, הנסחרות בבורסות ארצות הברית
*אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של , סחורה, או כלשהי.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
3.תודה על הסקירה ושאלהאריק 30/01/2012 14:21הגב לתגובה זו0 0האם לדעתך לא הגיוני, שאם הירידה היית נובעת מעודף ספינות, היינו רואים ירידה איטית ומתמשכת מלפני חצי שנה או יותר? הקריסה בפרק זמן כה קצר לא נראית כמתיישבת עם ההסבר של עודף ספינות. האם כל הספינות הגיעו לשוק בחודש וחצי האחרונים? שוב תודה על עוד סקירה מעולה!סגור
-
תשובה לאריקאריה 30/01/2012 16:34הגב לתגובה זו0 0עודף ספינות זו עובדה ולא השערה. מדד ההובלה הימית הוא תנודתי מאוד ואפשר למצוא בו עליות וירידות חדות בפרקי זמן קצרים. מחירי ההובלה יכולים להשתנות מהובלה אחת לשנייה. לדעתי חגיגות ראש השנה הסיני גרמו להקטנה חדה בדרישות להובלה ולירידה כה חדה במחיר בחודש האחרון.סגור
-
הבנתי. תודה! (ל"ת)אריק 30/01/2012 17:19הגב לתגובה זו0 0סגור
-
2.נודה לך מאד על סיקור הגז הטבעי וקריסתומתמודד 30/01/2012 12:04הגב לתגובה זו0 0ואולי גם שינוי מגמה מתחיל?סגור
-
1.מה הסימבול של התעודה שמופיעה בגרף תודה (ל"ת)דוד 30/01/2012 11:19הגב לתגובה זו0 0סגור
- טען עוד
-
תעודת סלalex 30/01/2012 22:21הגב לתגובה זו0 0SEAסגור
-
תשובה לדודאריה 30/01/2012 11:27הגב לתגובה זו0 0הגרף הוא של מדד ההובלה הימית Baltic Dry Index BDIסגור
-
אריה שלום.דוד 30/01/2012 13:17הגב לתגובה זו0 0אני לא מצליח בחיפוש למרות שאני מקיש bdi מה אני צריך להקיש באתר שלכם על מנת למצוא אותה . תודהסגור
-
קישוראריה 30/01/2012 16:35הגב לתגובה זו0 0באתר הבא של בלומברג תמצא את המחירים וגרפים של ההובלה הימית: http://www.bloomberg.com/apps/quote?ticker=BDIYסגור