מדד ההובלה הימית צלל 62% בחודש וחצי, האם זה אומר מיתון?

אריה גורן, אנליסט גלובלי בכלל פיננסים, סוקר את מחירי ההובלה הימית, החל ממחיר השיא ב-2008 ועד לתקופה הנוכחית
 | 
telegram
(9)

מדד ההובלה הימית צנח באופן דרמטי בחודש וחצי האחרון. מ-1,930 נקודות ב-12 בדצמבר צנח המדד לערך של 726 נקודות ביום שישי שעבר - נפילה של 62%. יחסית לערכו הגבוה בכל הזמנים, 11,793 נקודות ב-20 למאי 2008, המדד נמוך כיום ב-94%. מדד ההובלה הימית נפגש בסביבות הרמה הנוכחית רק בסוף 2008, בלב המיתון העולמי שהתחולל בעקבות משבר הסאב-פריים.

בדיוק כמחירה של כל סחורה, מחיר ההובלה הימית אינו קבוע אלא נקבע על ידי ההיצע והביקוש. מדד מחירי ההובלה הימית, (Baltic Dry Index (BDI, נקבע מדי יום מאז 1998 בבורסת Baltic, לונדון. המדד מראה את העלות הממוצעת של הובלת סחורות יבשות בתפזורת, דוגמת פחם, עפרת ברזל וגרעינים, ב-26 נתיבי השיט העיקריים בעולם.

לאורך השנים שימש המדד אינדיקאטור לביקוש לסחורות ולצריכתן ברחבי העולם, כך שבמקרה הנוכחי יכולה הייתה הנפילה במדד להצביע על ירידה בביקוש לסחורות. אבל איך אפשר להסביר את הדבר נוכח העלייה במדד הסחורות CCI ב-6.2% והעלייה הממוצעת בשיעור של 14.2% במחירי המתכות התעשייתיות באותו פרק זמן? מתברר שהסיבה לנפילה הנוכחית במחירי ההובלה הימית היא עודף קיבולת ולא ירידה בביקוש לסחורות.

Ed Yardeni, נשיא ואסטרטג ראשי של חברת המחקר האמריקנית Yardeni Research , הסביר שלפני כמה שנים היה מחסור גדול באניות גדולות להובלת סחורות יבשות, ומדד ההובלה הימית נסק. התגובה של חברות הספנות לעליית מחירי ההובלה הימית, הייתה להזמין מהמספנות אוניות ענק חדשות. ההזמנות נמסרו לפני המיתון של סוף 2008 ו-2009, מיתון שהפיל את מחירי ההובלה הימית. אולם מכיוון שבניית אוניות ענק חדשות אורכת זמן רב, אוניות רבות מסופקות רק עכשיו, כך שכרגע יש עודף גדול של כושר הובלה ימית.

פיטר הול, כלכלן ראשי של Export Development Canada, טוען שהקיבולת העולמית של האוניות להובלה ימית של סחורות יבשות קפץ ב-10% בששת החודשים האחרונים של 2011. לעומת זאת, הביקוש העולמי להובלה ימית ירד, בגלל רעידת האדמה ביפן, המהומות בעולם הערבי והירידה בפעילות התעשייתית בסין. כך שזאת הייתה הסיבה לצניחה במחירי ההובלה הימית.

לדבריו, התחזית היא לגידול נוסף בשיעור 7% ביכולת ההובלה ב-2012. כך שאפילו צמיחה כלכלית גלובלית משמעותית לא תפתור את בעיית המחירים הנמוכים של ההובלה הימית. הוא מוסיף ואומר כי יכול להיווצר גידול בביקוש העולמי להובלה ימית ובכל זאת לא יהיה שיפור במדד בגלל כל אותן אוניות חדשות, כך שמדד ההובלה הימית אינו יכול לשמש כיום ברומטר למצב הכלכלה העולמית.

בניגוד לדעתו סובר טימותי רוס, ב-Samsung Securities שמדד ההובלה הימית יכול לחזור לרמה של 2,000 נקודות כבר בהתחלת המחצית השנייה של 2012. זאת כיוון שהעלייה במחיר הדלק והנסיקה במחירי גרוטאות המתכות לערכם הגבוה ביותר מזה עשור, יגרמו לחברות ספנות להשבית אוניות ישנות ולמכור אותן כגרוטאות מתכת. לדבריו כ-25% מהצי העולמי של אוניות להובלה יבשתית מורכב מאניות בנות 20 שנה או יותר.

יתר על כך, מחירי ההובלה הימית צפויים לעלות בעקבות גמר חגיגות שנת הירח החדשה בסין בשבוע האחרון וחזרה לפעילות מלאה שם. סין היא הצרכנית הגדולה בעולם להובלה ימית של עפרות ברזל, פחם וסחורות נוספות.

אפשר למצוא חיזוק לטענותיו של רוס בעלייה האחרונה במחיריהן של מניות חברות הספנות הגדולות בהונג קונג, זאת למרות הירידה התלולה במחירי ההובלה הימית. מניית חברת Pacific Basin Shipping, המפעילה הגדולה ביותר של אוניות לסחורות בהונג קונג, עלתה לערכה הגבוה ביותר בשלושת החודשים האחרונים, ומניית החברה השנייה בגודלה China Shipping Development עלתה ב-9.1% בחמשת הימים האחרונים.





שוק הסחורות בשבוע האחרון

במסחר בסחורות בשבוע שעבר נרשמו עליות חדות כמעט בכל הסחורות. מדד הסחורות הרציף CCI של Reuters CRB, המורכב מ-17 סחורות עיקריות במשקל שווה כל אחת, עלה בסיכום שבועי ב-3%. מדד CCI נמוך כיום ב-13.8% משיא כל הזמנים, שנרשם ב-20 באפריל 2011, אבל גבוה ב-9% מהשפל במחירו ב-16 בדצמבר 2011. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.



חברות בתחום ההובלה הימית של סחורות יבשות

מחירי המניות של חברות ספנות העוסקות בהובלה של סחורות יבשות צנחו בשיעור ניכר ב-12 החודשים האחרונים, אבל למרבה ההפתעה עלו ב-4 השבועות האחרונים. בטבלה שלהלן מידע עדכני על ארבע חברות בתחום, הנסחרות בבורסות ארצות הברית



*אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של , סחורה, או כלשהי.

תגובות לכתבה(9):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    תודה על הסקירה ושאלה
    אריק 30/01/2012 14:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם לדעתך לא הגיוני, שאם הירידה היית נובעת מעודף ספינות, היינו רואים ירידה איטית ומתמשכת מלפני חצי שנה או יותר? הקריסה בפרק זמן כה קצר לא נראית כמתיישבת עם ההסבר של עודף ספינות. האם כל הספינות הגיעו לשוק בחודש וחצי האחרונים? שוב תודה על עוד סקירה מעולה!
    סגור
  • תשובה לאריק
    אריה 30/01/2012 16:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עודף ספינות זו עובדה ולא השערה. מדד ההובלה הימית הוא תנודתי מאוד ואפשר למצוא בו עליות וירידות חדות בפרקי זמן קצרים. מחירי ההובלה יכולים להשתנות מהובלה אחת לשנייה. לדעתי חגיגות ראש השנה הסיני גרמו להקטנה חדה בדרישות להובלה ולירידה כה חדה במחיר בחודש האחרון.
    סגור
  • הבנתי. תודה! (ל"ת)
    אריק 30/01/2012 17:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    נודה לך מאד על סיקור הגז הטבעי וקריסתו
    מתמודד 30/01/2012 12:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואולי גם שינוי מגמה מתחיל?
    סגור
  • 1.
    מה הסימבול של התעודה שמופיעה בגרף תודה (ל"ת)
    דוד 30/01/2012 11:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • תעודת סל
    alex 30/01/2012 22:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    SEA
    סגור
  • תשובה לדוד
    אריה 30/01/2012 11:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגרף הוא של מדד ההובלה הימית Baltic Dry Index BDI
    סגור
  • אריה שלום.
    דוד 30/01/2012 13:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני לא מצליח בחיפוש למרות שאני מקיש bdi מה אני צריך להקיש באתר שלכם על מנת למצוא אותה . תודה
    סגור
  • קישור
    אריה 30/01/2012 16:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    באתר הבא של בלומברג תמצא את המחירים וגרפים של ההובלה הימית: http://www.bloomberg.com/apps/quote?ticker=BDIY
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות