על המילה "פראייר" ונק' המבחן הקריטית שהולכת ומתקרבת

 | 

הייתי אתמול בעצרת בת"א בדבר השיוויון בנטל. 20 אלף איש כמו שכתבו בעיתונים או 50 אלף כמו שאמרו מעל הבמה מארגני העצרת - האמת שזה לא משנה, היו שם רבבות שבמקום לראות תוכניות ריאלטי או לצאת לעוד מסעדה - הזיעו בחום חודש יולי בכיכר והתדיינו על ערכים.

לא ממש רציתי ללכת לעצרת הזו, הסטת הדיון לכיוון הגיוס לצבא הכעיסה אותי. המילה "פראייר" גורמת נזק עצום לצה"ל ואני שבעוונותיי למדתי פסיכולוגיה יודע שראשית דבר עבור מטפל זה "קודם כל אל תיצור נזק". כשנציג 'מכתב השמיניסטים' עלה לבמה ואמר "אני מייצג פה 5,000 פראיירים שעומדים להתגייס במועד הקרוב", התחלחלתי. ממקום שלהיות חייל בצה"ל זו גאווה ושליחות, דוחפים כעת את הנוער לתחושות של ניצול ואפליה.



והכל בשם המניפולציה. גיוס לצה"ל זה קליט, זה מובן וזה נשמע טוב (וצריך להגיד גם שזה מה שעומד כעת הפרק). אבל זו הבעיה האחרונה בכל הקשור לנשיאה בנטל. הרבה לפני זה מבחינת מהותית יש את השיוויון בנטל הכלכלי. לפי הנתונים האחרונים 50% מהילדים בכיתה א' כיום הם ערבים או חרדים, אוכלוסיות שבלשון המעטה - לא ממש תורמות לכלכלת ישראל. אם זה החרדים שאחרי אלפי שנות "בזיעת אפיך תאכל לחם" החליטו שאפשר גם אחרת ואם זה הערבים שבעיקר מסיבות תרבויות לא לוקחים חלק בנטל (הנשים שלא ממש עובדות לאחר החתונה וכו').

זו הפצצה המתקתקת. בעוד את צה"ל נוכל לתחזק עוד עשרות שנים בעזרת ערכים ואמונה (ישראלית), בקרב על הכלכלה אנחנו נפסיד בגדול. אלא אם נשכיל לשנות. ויצא שעכשיו זה הזמן. לפי פסיקת בג"צ מבפרואר האחרון, חוק טל יפוג ב-1 באוגוסט הקרוב והכנסת לא תוכל לשוב ולהאריכו במתכונתו הנוכחית. אומנם החוק עוסק בגיוס בני ישיבות ואולי בגלל זה ספציפית נוצר הדיון סביב צה"ל (שרק מוביל את החרדים לעלות על בריקדות), אבל ההזדמנות היא לשינוי של ממש - בנקודות המהות של החברה הישראלית.

לכן העצרת אמש הייתה דבר שנכון לעשותו. את האישה הערביה מעכו שמעל הבמה קראה לציבור הערבי ל"צאת מהגטו" ולקחת חלק בחברה הישראלית צריך לאמץ, וכך גם את החרדי שקרא לחרדים שלא להתנתק מעמם. אבל את צה"ל תשאירו בצד כרגע, אם כבר מדברים על שינוי, שזה יהיה שינוי מהותי, ולא רק סימבולי.

מאת: יוסי פינק, עורך ראשי - Bizportal

תגובות לכתבה(14):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    בשביל שינוי מהותי בנטל הצבאי ובנטל הכלכלי דרוש מנהיג
    ואת זה אין לנו 09/07/2012 15:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ביבי אלוף הקומבינות , הוועדות , הקריצות , והתרגילים. זה מה שהוא עושה. הוא מעוניין לשרוד ולא לזעזע את הספינה. בשביל שינוי אמיתי, דרוש מנהיג אמיתי .
    סגור
  • 10.
    וואי וואי יוסי פינק
    "פראייר" גאה 09/07/2012 01:59
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מיום ליום אני יותר ויותר אוהב אותך כאשר אתה חושף דעות אישיות אני פשוט אוהב את הראש שלך אתה פשוט מאיר את הבעיה מזווית שונה ויפה אבל תנוח דעתך כל ה"פראיירים" לא מתכוונים לשבור את הכלים נהפוך הוא ההתנדבות תהיה חזקה יותר מתמיד, בלי ההתנדבות אנחנו נרגיש אפסים שלא שווים כלום
    סגור
  • 9.
    השינאה,השמאל,והערבי הישראלי החדש!
    קליפ 08/07/2012 21:05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    יעשה הכל כדי להשמיד את מדינת היהודים השמאל והערבים,מייחלים לחורבנו של צה"ל.שלב ראשון. א"כ...השמאל ימליך לא את אדון טיבי לשלטון.סופם של היהודים.
    סגור
  • 8.
    אתה עשית את זה בענק
    ענק 08/07/2012 18:22
    הגב לתגובה זו
    1 1
    צודק כל מילה נוספת מיותרת
    סגור
  • 7.
    גם וגם, ביטחון וכלכלה. "שיוויון בנטל".
    r 08/07/2012 18:03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שיוויון בנטל הן בשירות בצה"ל או בשירות אזרחי והן בפן הכלכלי. חובה לשנות סדרי עולם ומהר. לתת למי שתורם ולעצור את הזרמת הכספים למשתמטים ולפרזיטים (מכל הסוגים: חרדים/ערבים/אנרכיסטים/סתם משתמטים). אנחנו צועדים אל פי התהום, צריך לשנות כיוון ומהר.
    סגור
  • טען עוד
  • 6.
    מעניין! (ל"ת)
    ירון 08/07/2012 16:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    שיוויון בנטל או שיוויון בכבוד וגאווה
    שמואל 08/07/2012 15:28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לכל אלה שהפכו את השירות - כן, שירות בצהל ולא עבודה שחוזרים כל יום הביתה, וזה החלק הארי של צהל היום - לנטל, הם אלה שהדאגה לעצמם קודמת, הם אלה שמרגישים פריירים. ובכן, השירות בצהל זו זכות, זו שליחות, זו גאווה. ואני שמח להיות בין המעטים ששירתו בצהל בהרגשה זו ועם כל הקושי אני וחברי לפלוגה מעולם לא הרגשנו פריירים. ותיקי הפלוגה(פלוגת שיריון) השתחררנו לאחר שירות צבאי מלא וכיותר מ- 1500 (אלף וחמש מאות) ימי מילואים, כולל חמישה חודשים במלחמת יום הכיפורים. אין קו שלא החזקנו ואין ציר שלא פתחנו בבוקר. ברשותי תעודת שחרור מצהל, כלוחם שיריון, בדרגת רס"ל, וזו התעודה שכל גאוותי לה, התעודה שעבדתי הכי קשה עבורה. השתחררנו בגיל 45 ויותר לאחר שקראו לנו "המחלקה הגריאטרית" בחטיבה, היום אנו כבני 60 ויותר.. לא אני לא פרייר, ומי שקורא לעצמו פרייר הוא האחראי להרגשה זו. מי שרוצה לשרת, ברוך הבא. שירות בצהל זה לא נטל.
    סגור
  • 4.
    מי שלא עשה צבא לא מבין
    דודו 08/07/2012 14:32
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מי שנושא בנטל זה מי שעשה צבא כי זו התנדבות. מי שלא עשה צבא חושב שזה ספין. העם חושב אחרת. הכי קל להתהדר ב"צדק חברתי" ולהתכסות מבלי באמת לשאת בנטל
    סגור
  • 3.
    גישה בריאה להפגנה
    גידי 08/07/2012 13:30
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אף אחד לא פרייר של אף אחד.המאמר מייצג גישה בריאה להפגנה על חוסר שוויון בחלוקת הנטל.הסלוגן מפספס את התוכן.מאמר מייצג ומכובד המציג את הבעיה האמיתית-ללא קשר לסלוגן המפוספס.
    סגור
  • 2.
    אתה טועה במקצת, הצדק חייב להראות ולא רק להעשות
    נדי 08/07/2012 13:16
    הגב לתגובה זו
    4 0
    בנוגע לתוכן הדעה שלך אני מסכים שהשינוי המהותי יותר הוא הצטרפות כלכלית של חצי מהעם כדי שהחצי שני לא ישבר (ואיתו כל המדינה). אבל לא הייתי מציע לזלזל בשינוי סימבולי כמו שכתבת בשורה התחתונה, השירות בצהל הוא גם גורם מאחד לחברה וגם גורם כלכלי, כל חרדי שישרת בצהל ב 400 שקלים כמו כל חייל בחובה, יבין מהר מאוד שזה כל הכסף שהמדינה תשלם לו (וכמובן שנחסוך גם את התשלום לישיבה שהחזיקה חרדים באופן נדיב על חשבוננו). צריך לתת כבוד לסימבולים שמאחדים אותנו אחרת כל שינוי אחר לא יתקבל ולא יובן נכון. אנחנו לא רוצים "עידודים" למשרתים בצבא ולא רוצים "קנסות" למשתמטים. אנחנו לא נתינים של הברון ש"יעודד" אותנו בתנאי השירות. שירות שווה לכולם באותם תנאים זה לא רק סיסמה, זה תנאי ראשוני ומקדים לתיקון כלכלי כולל.
    סגור
  • אתה טועה בגדול
    צחי 08/07/2012 21:22
    הגב לתגובה זו
    0 3
    בישיבה הוא קיבל רק 300 ש"ח לראש, וכעת הוא יקבל 400ש"ח, מה הרווחת כלכלית?
    סגור
  • אם אתה מאמין שבישיבה מקבלים 300 שקל לראש אתה תמים
    נדי 09/07/2012 11:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ההקצבות לאברכים ולישיבות הן בסדר גודל יותר. וללא ביקורת מדינה
    סגור
  • 1.
    יפילו את הבורסה
    מסקנות ועדת פלסנר 08/07/2012 13:00
    הגב לתגובה זו
    0 2
    זה יפגע בכלכלה ודאי, כשפוגעים בצרכן כולם בסוף נפגעים וחוץ מכך גם העלויות של גיוס או כלא או כל דבר אחר יאמד במליארדים רבים וגם יפיל את כח ההרתעה במדינה צריך להבין דבר אחד הם שומעים לרבנים וזהו מחר לא תתאים ההוראה של המפקד למי הם ישמעו? ונראה אלפים חוזרים בתשובה בצבא? ועוד אלפי מובטלים שהם יתפסו להם את מקומות העבודה שמימלא חסרים? כדאי לנו לחשוב לפני, כל התקציב שלהם הוא מיליארד ואנחנו בגרעון של 33 מיליארד אז מה כבר הם מזיקים כעת? וסוף כל סוף על כל רכישה הם משלמים מע"מ
    סגור
  • צבא חכם
    מאיר 08/07/2012 21:28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אתה צודק בכל מילה. ובפרט שצריך צבא מקצועי על בסיס התנדבותי, כמו שאמר בזמנו ברק כשנבחר לרמטכ"ל 'צבא קטן וחכם'!!!
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות