על אופי הצרכן בארה"ב וכיוון הכלכלה
אחד מהגורמים החשובים בכלכלה האמריקנית, אם לא החשוב ביותר הוא הצרכן המקומי. זה האחרון מניע את הכלכלה ועל פי אופן וכמות צריכתו, מתנהלת רוב כלכלת ארה"ב. הצרכן אחראי על כ-70% מהתוצר בארה"ב. עובדה זו מספקת יתרון משמעותי לכלכלה המקומית, שכן התנהגות הצרכן נובעת בעיקר מהמדיניות והפעילות המקומית, כך שלמעשה רוב התנהלות הכלכלה תלויה בגורמים פנימיים. כמובן ששינויים במצב הכלכלה העולמית משפיעים גם הם על ארה"ב, בעיקר על הייצוא, אך עדיין כלכלת ארה"ב תלויה בעיקר בעצמה. מנגד, התלות במצבי רוח משתנים של האוכלוסייה עלולה להוות בעיה.
בשנים האחרונות הצרכן האמריקני עובר לחצים ושינויים משמעותיים. ירידה חדה במחירי הנדל"ן, עלייה במחירי המחייה, מהלכי התייעלות של חברות, גלי פיטורים מאז 2008 ובנוסף חוסר יציבות בכלכלה העולמית. שינויים אלו משפיעים באופן משמעותי על מצב רוחו והתנהגותו של הצרכן. מדד בטחון הצרכנים ומדד סנטימנט הצרכנים של מישיגן מספקים אינדיקציה למצב רוחו רמיזה לגבי קבלת החלטות עתידיות.
בכדי לקבל תמונה ברורה יותר על ההתנהלות והתנהגות בפועל של הצרכן האמריקני, ניתן להשוות בין שני נתונים: תביעות ראשוניות לדמי אבטלה ושעור החיסכון של הצרכן. הנתון לתביעות ראשוניות לדמי אבטלה מתעדכן פעם בשבוע, הוא מספק מידע על השינויים במשק ויכולתם של האזרחים להתאקלם בשוק העבודה. ניתן לראות בנתון זה השתקפות של מצב המשק המקומי. נתון שיעור החיסכון מספק לנו מידע על התנהגות ואופן התגובה הצפוי של האזרח למצב המשק והכלכלה.
הצרכן בארה"ב מגיב למתרחש בכלכלה ב"חשש" כבדרך של העלאת החיסכון בימים בהם יש קושי במציאת עבודה. לחילופין , בתקופות בהן מציאת עבודה היא משימה פשוטה יותר, הוא "משחרר" את הארנק ביתר קלות. הדבר הבולט ואף המדהים, הוא מהירות התגובה של הצרכן האמריקני לשינויים בתביעות האבטלה. ניתן לדמיין את האמריקני ששמע על פיטורי השכן שלו ומיד החליט שזה הזמן להגדיל את החיסכון, מאחר והמצב נהיה קשה יותר. מנגד, ברגע שהשכן מוצא עבודה, אפשר לחזור לשגרה ולהוריד את רמת החיסכון.
הדינמיות של הצרכן מהווה יתרון משמעותי לכלכלה, ברגע שהוא מרגיש התחלה של ביטחון - הוא חוזר לשגרה ולצריכה באופן מיידי, ובכך מניע את הכלכלה. מנגד הדינמיות עלולה לפעול גם בכיוון השני, לדוגמא בתחילת 2008 חלה עלייה קלה יחסית במספר דורשי האבטלה, אשר הובילה לעלייה חדה בשיעור החיסכון. הסיכון בכך הוא היווצרות מעגל "פחד", אשר תחילתו בעליית האבטלה, המובילה להאטה ברכישות חדשות והעלאת שיעור החיסכון, התורמים לעלייה נוספת באבטלה.
הלקוח הפרטי בארה"ב מעולם לא היה חסכן במיוחד, בעשור הקודם עמד שיעור החיסכון ברמות של 1%-4%, אולם ניתן לראות כי בשנים האחרונות נמצא שיעור החסכון ברמות גבוהות יותר מאלו שהיו לפני עשור, ונעות בטווח של 3.5%-5%. השינויים הדרמטיים בכלכלה הביאו את הצרכן לבצע שינויים בהרגלי החיסכון והצריכה, נראה כי התנודות בשיעור החיסכון יימשכו בשל אופיו, אך עם זאת נראה שהפנים את המציאות הכלכלית החדשה ומבין שהגדלת שיעור החסכון הינה הכרחית.
ניתן לשים לב כי הצרכן האמריקני אינו מסתפק בתחושת ביטחונו הכלכלי האישי ומושפע מהביטחון הכלכלי סביבו. לאור זאת, בכדי לקבל תמונה שלמה לגבי הכלכלה האמריקנית, בנוסף לשלל נתוני המאקרו המתפרסמים, יש לקחת בחשבון את אופיים המיוחד של הצרכנים האמריקנים מאחר ולמצב רוחו ואופי התנהגותו של הצרכן יש משמעות מיידית וחשובה על הכלכלה.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.אצלנו הבעיה הזו לא קיימת.למי יש כסף לחסוך??!! (ל"ת)אני 29/07/2012 12:39הגב לתגובה זו0 0סגור