מה מתפתח בעולם הרכב החשמלי?
צילום: Unsplash
ביקוש גבוה, ייצור מוגבר, מדיניות ירוקה ותחרות הם רק חלק ממה שקורה בענף הרכב החשמלי. מדובר על תופעה גלובלית שגוברת בכל שנה ויש לה הישגים עצומים שימשיכו להשפיע על כולנו בשנים הבאות.
לאחרונה הכריז נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שמאז כניסתו לתפקיד, המכירות של רכבים חשמליים בארצות הברית עלו פי שלושה. בנוסף לזה, בתקופה הזו יצרניות רכב אמריקאיות הכריזו על השקעות בסך שמונים וחמישה מיליארד דולר בפיתוחים טכנולוגיים בתחום הרכב החשמלי, הסוללות לרכב והייצור שלהן.
מדובר על מדינה שאמנם היא שוק רכב אדיר, אך בשנים הקודמות קצת דשדשה במכירת רכבים חשמליים ודורגה אחרי אירופה וסין מבחינת אחוזי מכירות כלליים. אז מה קרה בתקופה האחרונה? בעיקר שינוי מדיניות והשקעה באיכות הסביבה מצד הממשל, שזה אומר השקעות כספיות אדירות גם בתחום הרכב החשמלי. התוצאה היא שהשוק האמריקאי החשמלי החל להתעורר.
מדיניות כזו קיימת כבר כמה שנים בעיקר במדינות אירופה וגם בסין. במקומות אלה המדיניות היא להשקיע בתמריצים לעידוד קניית רכב חשמלי ולעודד את השימוש בו. מצד שני, להפחית את כמות הרכבים המזהמים על ידי מתן קנסות על פליטה, העלאת מיסים על רכבים כאלה ואיסור כניסה למרכזי ערים או רחובות מסוימים.
זאת אחת הסיבות שהביקוש לרכבים חשמליים עולה כל שנה ולאחרונה יש אפילו צרכנים שנתקלו בתורים בהזמנות רכבים, בעיקר בשל בעיות באספקת חומרי גלם, שינוע וכוח אדם כתוצאה מההתאוששות האיטית מקורונה, המלחמה באוקראינה ותנועת אוניות עולמית. יצרניות הרכב מודעות לבעיית האספקה ומנסות להתגבר עליה. כל זה לא מרפה את ידי הצרכנים שממשיכים להזמין רכבים חשמליים, כולל בישראל.
מי שנהנה מהביקוש הגובר הן יצרניות הרכב הגדולות אשר משקיעות מיליארדים לטווח הארוך על מנת להגיע לייצור מוגבר של רכבים חשמליים, לפתוח מפעלים חדשים ולהפוך פסי ייצור קיימים לחשמליים. המטרה של רוב היצרניות היא לייצר רק רכבים חשמליים בתוך כעשור ולזנוח את המכוניות המזהמות. לאחר לא מעט עשורים של ייצור רכבים המונעים על ידי דלק, מדובר כאן במהפך בחשיבה של החברות הללו.
מה שכן מטריד כרגע את עולם הרכב החשמלי הוא עניין תשתיות הטעינה. עקב הביקוש הרב לרכבים חשמליים, נוצר מצב שבו במקומות מסוימים יש הרבה רכבים אך לא מספיק עמדות טעינה חשמליות. הדבר ניתן לפתרון, אך לא בזמן קצר. תשתיות טעינה דורשות תכנון מרחבי, הקמה ותפעול ואת כל זה אי אפשר לעשות בבת אחת בכל מקום. אולם, רוב הסיכויים שיתגברו גם על הקושי הזה, בטח כשחשמל הולך להיות מקור אנרגיה מרכזי בתחבורה.
יתכן שאנחנו נמצאים בתקופת ביניים שבה המעבר בין תחבורה מזהמת לתחבורה חשמלית ונקיה דורש זמן. מדובר על עניין כלל עולמי שמקיף את כל תעשיית הרכב ומי שקשור אליה, כך שהמאמצים הם משותפים. האינטרס של כולם במקרה הזה הם לקדם שימוש ברכב חשמלי ונתוני המכירות מראים שזה הכיוון. בכל שנה עולה אחוז הרכבים החשמליים מסך הרכבים בעולם ויש מדינות כמו נורווגיה למשל, שבהן כבר מוכרים יותר רכבים חשמליים מרכבים מזהמים.
עולם הרכב משתנה מול עינינו והדבר מצריך חשיבה גלובלית אחרת. הקמת תשתיות, ייצור מוגבר ותחרות הם חלק מהעניין וההשקעות המתוכננות בנושא הן אלה שיכתיבו את המציאות לשנים הבאות.
אם נחזור להצהרה של הנשיא ביידן ולהשקעה של יצרניות הרכב בארצות הברית, נראה שאלה הצעדים המתבקשים. שילוב כוחות של השקעה עכשיו בשביל השנים הבאות, מדיניות ממשלתית בכיוון, פיתוח תמידי של רכבים וייצור מוגבר שיענה על הביקוש ההולך וגובר.
למידע נוסף היכנסו לאתר מגזין רכב חשמלי .