קניית רכב חשמלי או רכב חשמלי בליסינג: מה עדיף?
צילום: Shutterstock
יוני אביב
אם נבקש מהיסטוריונים של עולם הרכב לספר לנו על אבני הדרך המשמעותיות ביותר של התעשייה, רוב הסיכויים שהם יתחילו דווקא ממה שקרה רק לפני שנים מעטות: הפריצה העולמית של הרכב החשמלי. קשה להפריז בחשיבות המהפכה החשמלית הנוכחית, עם מאות דגמים חדשים שנפלטים מפסי הייצור בכל שנה, וזה עוד לפני שנגענו בהשפעה של הרכב החשמלי על התעשיות שמסביבו. למשל, עולם הביטוח לרכב שהזדרז להתאים את עצמו לרכבים בטכנולוגיה החדישה, ולאחרונה גם עולם הליסינג שמסרב להישאר מאחור. עם ריבוי אפשרויות הרכישה של רכב חשמלי בימינו, ננסה בכתבה הבאה להשיב על שאלה שאולי תעסיק רוכשים פוטנציאליים והיא - האם עדיף לקנות רכב חשמלי או ללכת על האופציה של רכב חשמלי בליסינג?
רגע, יש בכלל ליסינג לרכב חשמלי?
בהחלט כן. אבל בתור התחלה יש לומר שהאפשרות לקבל רכב חשמלי לגמרי בליסינג מהווה הסתעפות מבורכת מאוד עבור שוק הרכב בכלל, ועבור הנהגים בפרט. הסיבה העיקרית לכך שהיא שהטכנולוגיה שבבסיס הרכב חשמלי עדיין לא מוכרת לכל האוחזים בהגה, וגם אנשים שבמשך עשרות שנים החזיקו מעצמם "מבינים במכוניות", מגלים לראשונה המון פרטים חדשים ומסקרנים.
אם עד לפני כמה שנים הדילמה הרלוונטית היחידה בזמן רכישת מכונית היתה מנוע רגיל, או היברידי (או היברידי-נטען), ומראש היצע הדגמים היה די מצומצם, הרי שהאופציה החשמלית טרפה את כל הקלפים.
בגדול, ליסינג של רכב חשמלי עובד לפי המנגנון המוכר של ליסינג פרטי רגיל. במקום לשלם את מחיר המחירון של הרכב החשמלי החדש, הלקוח בעצם חוכר אותו לתקופה של מספר שנים. הוא משלם סכום מופחת כמקדמה (או מוותר על המקדמה בכלל), מתחייב לתשלום חודשי קבוע למשך תקופת הליסינג ובסיומה מתבקש להחליט בין כמה אפשרויות: קבלת בעלות מלאה על הרכב באמצעות תשלום יתרת הערך שלו, שהרי בעסקת ליסינג הרכב בעצם עדיין בבעלותה של החברה.
אפשרות שניה היא ביצוע עסקה חדשה מול חברת הליסינג שתאפשר לו להחזיר את הרכב הנוכחי ולהתקדם לאחד חדש (תוך התאמת התשלומים, כמובן) והאפשרות השלישית היא סיום הליסינג בתום התקופה והחזרת הרכב.
ליסינג לעומת קניית רכב חשמלי – יתרונות וחסרונות
מודל הליסינג טומן בחובו כמה יתרונות הקוסמים בכל שנה להמוני ישראלים ושהופכים לרלוונטיים במיוחד במקרה של רכב חשמלי. ראשית, עסקת ליסינג של רכב חשמלי מאפשרת למי שמתקשה לשלם מראש סכום של 140-150 אלף שקלים לרכב משפחתי חדש, ליהנות בכל זאת מרכב כזה.
בנוסף, אין צורך "להתעסק" עם שוק הרכבים החשמליים המשומשים על מנת למכור את הרכב כעבור מספר שנים. זאת לאור העובדה שרוב החשמליות על כבישי ישראל בקושי חגגו יומולדת שנתיים או שלוש והשוק עצמו די בחיתוליו. ביסוס ערך הרכב החשמלי שלכם במעמד המכירה עשוי להיות מאתגר בשל כך. בעסקת ליסינג אפשר פשוט להחזיר את הרכב לחברה ולהתקדם לעסקה חדשה.
מצד שני, גם למודל הרגיל של קניית רכב חשמלי וקבלת בעלות מלאה עליו במעמד הרכישה, יש יתרונות משמעותיים. ראשית, רכישה רגילה של רכב חשמלי חדש פוטרת את הרוכש מסעיף הגבלת הקילומטראז' שקיימת בעסקאות ליסינג, וכאן כבר מדובר בנקודה חשובה. האפשרות לנסוע מרחקים עצומים ברכב שלא פועל על דלק יקר, היא אחת הסיבות העיקריות שנהגים רבים כל כך עוברים לרכב חשמלי בכל שנה. ויש גם את האפשרות לבצע התאמה אישית לרכב ביתר קלות כאשר הוא בבעלותך המלאה, או למכור אותו בכל זמן שיתחשק לך, מבלי להידרש לסיום תקופת החכירה.
אז מה עדיף?
ישנם, אם כן, יתרונות וגם חסרונות לכל אחת מהאופציות ולכן, כדי להשיב על השאלה הזאת, כל אחד צריך לשקלל את החשיבות שהוא מייחס לכל יתרון או חסרון. יש מי שעבורו האפשרות לקבל פטור מכניסה לשוק הרכבים מיד שניה שווה הכול, ועבור אחר, הידיעה שרכבו הפרטי בעצם נמצא בבעלות של חברה מסחרית, תהיה קשה מדי לעיכול. יש כאלו שהגבלת ק"מ לא רלוונטית עבור הרגלי הנסיעה שלהם, ויש כאלו שפריסת התשלומים על הרכב למשך כמה שנים היא הדרך היחידה עבורם לקבל רכב "מהניילונים".
כך או כך, בעסקת ליסינג או בעסקה רגילה, ברור שאי אפשר יותר להתעלם מהאופציה החשמלית, וממילא תוך כמה שנים מנועי הבנזין הרגילים ירגישו כמו חיה נכחדת כמעט. כשמבינים את זה, מכאן נשאר רק להחליט איך אתם רוצים לשלם על החשמלית הבאה כשתתיישבו מאחורי ההגה שלה.